FRÅGA: Jag tränar rätt så mycket, framför allt löpning och längdåkning. Jag har ökat träningsmängden de senaste åren. För cirka ett år sedan började jag känna en diffus trötthet och ibland lite yrsel. Jag blev lättare andfådd och fick hjärtklappning ibland. Jag gjorde olika utredningar som visade att jag hade låga järnvärden och lågt blodvärde. Jag fick behandling med järntabletter i tre månader och blev bättre. Men nu har jag börjat sjunka i järndepåer och blodvärde igen. Jag har lämnat avföringsprover för att utesluta blödning, men de har varit okej. Vad kan det här bero på? /Eva, 32

Doktor Tony Duberg svarar:
”Du behöver se över din träning”

Doktor Tony Duberg

ToppHälsas doktor, Tony Duberg, svarar på frågor om din hälsa.

– För lite järn kan leda till att blodvärdet sjunker, och ge symtom som huvudvärk, trötthet, nedsatt prestationsförmåga och yrsel. För att tillverka proteinet hemoglobin (Hb), som har som uppgift att transportera syret i blodet, behövs järn. Vid järnbrist töms kroppens järndepåer och man utvecklar en så kallad järnbristanemi. Hos fertila kvinnor är den vanligaste orsaken förluster vid menstruation. Man kan också ha otillräckligt intag av järn, bristande absorption i tarmen. Eller så kan det bero på blödningar exempelvis i magtarmkanalen.

Det är viktigt att få reda på orsaken till lågt blodvärde på grund av järnbrist. Vet du genom utredningarna om du är friskt för övrigt? Har du stora rikliga menstruationer? Använder du spiral? Kan du ha någon inflammatorisk sjukdom? Äter du några mediciner? Vissa antiinflammatoriska läkemedel kan ge ökad blödningsbenägenhet som orsakar förluster av järn. Mediciner som används mot magkatarr kan också ge ett högre PH i tarmen som försämrar upptaget av järn. Det gör även magbakterien Helicobacter P. Du behöver också se över din träning. Du skriver att du började träna mer innan besvären började. Det finns flera studier som visar att kvinnor som idrottar på hög nivå/elitnivå oftare har järnbrist än genomsnittet. Detta trots att kvinnor som tränar ofta har en bättre kosthållning, som borde gynna ett bättre järnupptag. Hårt tränande kvinnor menstruerar också mindre. Men hård fysisk träning framkallar inflammation i kroppen, och det antas kunna blockera järnupptaget i tarmen.

Sammanfattningsvis är det viktigt att följa upp den behandling du har fått, och att på nytt utvärdera om det är nödvändigt med någon ytterligare utredning. Det är svårt att svara på hur länge du ska behöva ta järntabletter. Det är helt upp till vad eventuella kontroller visar, och vilken orsaken är till att du förlorar järn. Om du har svarat bra tidigare, på insatt behandling med järntabletter, så verkar järnupptaget i tarmen fungera. Om det är så att du förlorar mycket järn via menstruationer kan behandlingen behöva upprepas. Grunden är en väl sammansatt, järnrik kost som kan kompletteras med järntabletter vid behov.

Psst! Du har väl inte missat att vi gör härliga träningsresor både i Sverige och runt om i världen? Kolla in ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand

NUVARANDE Fråga läkaren: Varför får jag järnbrist (om och om igen)?
NÄSTA Vill du gå ner i vikt? Kom i form med enkla mind-dieten!