Fråga: Jag har den senaste månaden mått ganska dåligt psykiskt. Inom ett halvår har jag flyttat hemifrån, skaffat kille, lagt av med favoritsporten och tagit lite avstånd från min familj på grund av jobbig uppväxt. Mina vänner har sina förhållanden och aldrig tid att träffas. Jag och sambon bor i en etta och är med varandra dygnet runt. Har tröttnat på honom fast jag älskar honom mest av allt. Försöker hitta på saker, men tycker ingenting är kul. Jag kan inte sluta tänka annat än negativa tankar som att allt är min sambos fel. Går hos psykolog som gett mig diagnosen nedstämdhet. Hur ska jag må bättre med mig själv och tycka att saker är kul igen? /Michaela

Samtalscoach Åsa Nyvall svarar:
”Låt det få vara motigt just nu”

Coach Åsa Nyvall

Hälsocoach och parterapeut Åsa Nyvall svarar på dina frågor om livet.

– Stora förändringar i livet, även positiva, orsakar stress. Många gånger känner vi inte det förrän förändringarna är genomförda. Förvånande, eftersom vi trott att vi skulle känna glädje över det vi klarat av. Vi är inte alls beredda på att i stället bli nedstämda och trötta.

Säg till psykologen att du vill ha konkreta tips på vad du kan göra. I en sund relation behöver det få finnas ett starkt ”jag” och ett starkt ”vi”. Det starka jaget bygger du genom att tanka in energi utanför din relation. För att må bra och på så vis bidra till relationen på ett mer positivt sätt.

Det komplexa är att det troligen är svårt att göra detta, för när man är i de negativa spiralerna känns allt som en uppförsbacke. Vad har du tidigare tyckt om, vad har fått dig att skratta? Att bli lugn och tillfreds? Vilka människor vill du umgås med? Skriv en lista och kanske fråga någon som känt dig länge, vad du missat att skriva upp.

Bestäm dig för att göra minst två av listans aktiviteter i veckan. Efter ett tag är sannolikheten stor att du börjar känna mer och uppskatta det du gör. Eller kanske finner nya saker du vill prova. Du behöver träna din kropp och hjärna i att det du gör ensam är bra för dig. Be en kompis om hjälp om du ändå inte kommer iväg. Boka in aktiviteterna med någon.

Om din sambo mår som du, kan du be honom att göra detsamma. Två dagar i veckan kan han göra sina saker och då kan du vara hemma och mysa. Två dagar gör du egna saker. Resten av dagarna har ni tillsammans. Kanske blir det extra värdefullt för att ni inte nöter på varandra. Kanske blir ni mer intressanta för varandra när ni har saker att berätta om och bidra med in i er relation.

Var inställd på att det känns motigt i början och att de negativa tankarna dyker upp. Men låt det få vara så just nu. Om du vill, ägna en liten stund varje kväll åt att reflektera över det du tycker har varit bra med dagen. Vad du är stolt över och vad du känner tacksamhet över. Träna dig att hitta det som är bra utan att mota bort det som är tungt. Lycka till, och kom ihåg: När det känns motigt – gör det ändå!

Psst! Behöver du en paus från vardagen? Följ med och yoga i Marbella i oktober – boka nu!

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

NUVARANDE Fråga samtalscoachen: ”Ingenting är roligt längre, vad ska jag göra?”
NÄSTA Testa Sandra & Lenas morgonträning – SKITIGAST VINNER!