Gå ner i vikt – här är 20 bästa tipsen

Enligt förra veckans fråga håller 69% av er läsare på att gå ner i vikt. Behöver du lite extra pepp och inspiration? Här är 20 bästa vikt-tipsen!

Enligt förra veckans fråga håller så många som 69% av er på att gå ner i vikt. 4% vill gå upp i vikt och 8% har gett upp viktminskningsförsök och accepterar sig själv så som man är. 20% är helt nöjda med sig själva. Grattis till er! Att vara nöjd med sig själv är vägen till lycka!

20 vikt-tips

1. Du måste verkligen vilja gå ner i vikt – för din egen skull. Inte för omgivningens krav eller för utseendets. Det krävs en stor portion vilja! Har du inte den, köp hellre kläder i passande storlek än att du ska känna dig misslyckad för att du inte går ner.

2. Ha inte orealistiska krav på dig själv! Sätt upp ett mål du tror är möjligt att nå. När du kommer dit blir du nöjd och glad, känner dig extra duktig. För höga krav får motsatt effekt.

3. Ät frukost. Vad som helst är bättre än inget alls.

4. Ät regelbundet. Sätt mobillarmet för att komma ihåg när det är dags.

5. Planera. Se till att ha frukt med dig till exempel i bilen och på jobbet när hungern kommer plötsligt.

6. Mycket grönsaker på tallriken. Då märker inte hjärnan att den får mindre av den andra maten.

7. Lär dig tänka positivt! Negativa tankar kan aldrig göra dig smal.

8. Handla inte hungrig. Skriv en inköpslista i förväg och följ den.

9. Inga förbud. Du får äta av allt, men väljer när du gör det.

10. De flesta dieter kickstartar i början! Kör hårt och bli sporrad av ett snabbt resultat.

11. Titta på foton på dig själv. För att se hur du förändrar dig, inte för att utvärdera dig.

12. Mät dig! Stirra dig inte blind på vågen. Ta fram måttbandet och mät midja, stuss, byst, armar och knän. När vågen ger trist resultat, ta fram måttbandet igen så kan du få en positiv överraskning!

13. Älska dig själv. Tyck om dig själv för den du är hur du än ser ut.

14. Tänk inte ”jag ska bli smal”. Tänk i stället att varje tappat kilo är en vinst.

15. Ta en liten tallrik så ser portionen större ut.

16. Ät var tredje timme, även om du bara är lite småhungrig.

17. Ta aldrig om av maten. En portion räcker.

18. Sluta oroa dig för att inte bli mätt. Tänk att den mat du får räcker för din kropp och att du nog blir mätt ändå. Om du fortfarande är lite hungrig får du ju äta om tre timmar igen.

19. Drick alkohol med måtta. Om alkohol får dig att kasta dig över snacksen eller skräpmaten – sluta dricka!

20. Ta en paus. Hejda dig innan du stoppar en bit choklad eller en näve chips i munnen. Vad betyder suget? Du kanske inte är hungrig utan ledsen, stressad eller arg. Avled tankarna; ring en vän, ta en promenad eller städa.

PSSST! Om du vill gå ner i vikt för att bli lycklig, försök istället hitta lyckan på annat håll – nu! Vänta inte. Lyckan kommer inifrån och går att hitta, även om vågen visar mer än du önskar! Kom alltid ihåg att du är värd att må bra!