Många kämpar med att gå ner i vikt. Och det är svårt. Ofta vet vi hur vi ska göra, men det svåra är att "hålla dig". Oftast beror det dock på att vi har för höga krav på oss själva. Och att vi har för många förbud. Här följer 13 konkreta knep som kan hjälpa dig att nå ditt mål.

Om du vill gå ner i vikt är det viktigt att göra det på ett sunt sätt. Både för att du ska må bra, och för att du ska kunna behålla din lägre vikt genom hela livet.

1. Du måste verkligen vilja gå ner i vikt – för din egen skull

Inte för omgivningens krav eller för utseendets. Det krävs en stor portion vilja! Har du inte den, köp hellre kläder i passande storlek än att du ska känna dig misslyckad för att du inte går ner i vikt.

2. Ha inte orealistiska krav på dig själv!

Sätt upp ett mål du tror är möjligt att nå. När du kommer dit blir du nöjd och glad, känner dig extra duktig. För höga krav får motsatt effekt.

3. Ät frukost

Vad som helst är bättre än inget alls! Men här är den bästa frukosten om du vill gå ner i vikt.

4. Ät regelbundet

Sätt mobillarmet för att komma ihåg när det är dags.

Förslag på en regelbunden mat-dag:

6.00 Frukost (tips på bra frukost)

9.00 Mellanmål (exempelvis en frukt med te eller en smörgås med te, här är andra bra tips på bra mellanmål)

12.00 Lunch (kom ihåg grönsakerna)

15.00 Mellanmål (exempelvis en frukt med te eller en smörgås med te)

18.00 Middag (kom ihåg grönsakerna)

20.00 Mellanmål (exempelvis en frukt med te eller en smörgås med te)

5. Planera

Se till att ha frukt/nötter/ägg med dig till exempel i bilen och på jobbet när hungern kommer plötsligt.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla och goda mellanmål – Här är kostexpertens bästa tips

6. Mycket grönsaker på tallriken

Fyll hälften av tallriken med grönsaker. Gärna grönsaker som ger mer än bara vatten – tänk broccoli, blomkål, rödkål med mera.

vitamin C i mat broccoli

7. Handla inte hungrig

Skriv en inköpslista i förväg och följ den.

8. Inga förbud

Du får äta av allt, men väljer när du gör det.

9. Ät var tredje timme

Ta ett litet mellanmål mellan frukost och lunch, och mellan lunch och middag. På så sätt blir är du inte extremt hungrig när det är dags att äta ett huvudmål, dessutom håller du fettförbränningen på högvarv. En frukt, en knäckemacka med pålägg eller ett ägg är bra alternativ.

LÄS OCKSÅ: 9 enkla tips som garanterat kommer öka din förbränning

10. Ta mindre portioner

Fyll hellre på än att ösa från början.

11. Sluta oroa dig för att inte bli mätt

Tänk att den mat du får räcker för din kropp och att du nog blir mätt ändå. Om du fortfarande är lite hungrig får du ju äta om tre timmar igen.

så blir du lycklig enligt forskning

12. Drick alkohol med måtta

Om alkohol får dig att kasta dig över snacksen eller skräpmaten – sluta dricka!

13. Ta en paus

Hejda dig innan du stoppar en bit choklad eller en näve chips i munnen. Vad betyder suget? Du kanske inte är hungrig utan ledsen, stressad eller arg. Avled tankarna; ring en vän, ta en promenad eller städa.

LÄS OCKSÅ: 9 enkla saker att göra – som ökar ditt välbefinnande!

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphalsa-onlinekurs-utvald

Kickstarta ditt viktras med ToppHälsa! I vår kurs på nätet får du:

  • En kalorisnål och god meny dag för dag i två veckor.
  • Åtta filmer som guidar dig.
  • Personlig pepp från chefredaktör Pamela Andersson.
  • Lära dig allt om fettförbränning.
  • Tänka igenom hur du ser på dig själv och din vikt.
  • Pamelas eget träningsprogram för att bli stark och orka mer!

Ibland behövs en kickstart för att komma igång – välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

NUVARANDE Gå ner i vikt – här är de 13 bästa viktknepen!
NÄSTA 10 saker din mamma aldrig berättade för dig