Är proteinpulver, måltidsersättningar, piller och bars bra komplement till dig som försöker gå ner i vikt? Får man verkligen i sig all näring – och viktigast av allt – funkar det? ToppHälsa har svaret!

Många söker snabba lösningar för att gå ner i vikt. Men vågar man till exempel lita på att man får i sig alla näringsämnen man behöver om man bara äter Nutrilettbars eller dricker Modifastshaker en hel dag? Och är det en bra metod för att gå ner i vikt?

– Både ja och nej, säger Elina Scheers Andersson, nutritionist och forskare inom folkhälsovetenskap.

– Eftersom alla näringsämnen är tillsatta artificiellt så kommer du inte att lida av någon näringsbrist, men det ska inte förväxlas med en väl sammansatt kost. Du kan jämföra med C-vitamin i en brustablett som troligtvis inte har lika bra effekt på immunförsvaret som att äta en apelsin, eftersom frukten också innehåller andra viktiga näringsämnen som samverkar i kroppen.

Elina Scheers Andersson betonar att just den här typen av lågkaloriprogram är framtagna för att användas under en kortare tid. Tanken är att den snabba viktnedgången ska öka motivationen till långsiktiga livsstilsförändringar.

– Om det sporrar dig till att också förändra din livsstil så att du äter hälsosam mat och blir mer fysiskt aktiv, då kan det ge långvariga hälsofördelar. Annars kan det rent av vara skadligt för kroppen, för du lär dig inte hur man ska äta, och det är inte en hållbar livsstil.

Den största risken med dietprodukterna är nämligen att du i slutändan kan bli tjock av dem.

– Rent vetenskapligt finns inget belägg för att enbart snabbmetoder håller i längden. När man gjort flerårsuppföljningar har de flesta antingen gått tillbaka till sin gamla vikt eller ökat ännu mer.

Är någon metod ren bluff?

– Nja, på kosttillskott för viktminskning bör det stå att de ska användas som ett komplement till en balanserad kost och daglig motion, och så länge man följer det rådet så kommer man att gå ner i vikt – men det skulle man göra även utan piller.

5 genvägar för att snabbt gå ner i vikt – eller?

Skaka, ät piller, ta en bar eller krydda. Här är vägarna mot ett snabbt viktras. Åtminstone om man får tro tillverkarna. Vi bad näringsexperten Elina Scheers Andersson utvärdera.

1. Låt chilin bränna fett

Exempel: Chili Burn, Chili Diet.

Så funkar det: Capsaicin är det ämne i chili som ger den heta smaken och gör dig varm, och genom att ta ett tillskott i samband med eller mellan måltiderna ska det öka förbränningen.

Viktnedgång: Kvantifieras inte i kilo av tillverkaren.

Pris: 6–13 kronor/dag + matkostnader.

Expertkommentar: Studier visar att capsaicin kan öka fettförbränningen något under en kortare period, vilket i sin tur resulterar i en liten viktminskning.

I studier gjorda på människor var dock doserna så höga att försökspersonerna inte klarade av att äta så stark mat under en längre tid, och de behöll då inte heller vikten. Däremot är chili ett bra alternativ till salt för att krydda maten!

måltidsersättning test
2. Drick shake och smoothies

Exempel: Nutrilett, Allévo, Modifast, iTrim, Naturdiet.

Så funkar den: Du byter ut en eller flera måltider om dagen mot en shake, soppa eller smoothie som innehåller alla nödvändiga näringsämnen och mellan 100–400 kalorier.

Viktnedgång: Mellan 2–6 kilo på en månad om du byter ut samtliga dagens måltider. Mer om du gör livsstilsförändringar.

Pris: Mellan 50–100 kronor/dag.

Expertkommentar: Om du följer ett viktminskningsprogram med hjälp av shakes eller soppor är det viktigt att du inte bara följer rekommendationerna i början när kilona rasar, utan också lär dig att äta rätt för livet.

Det gör du antingen med hjälp av en nutritionist, en dietist eller via tillverkarnas hemsidor. Att få in motion i vardagen är också viktigt för att behålla viktnedgången.

LÄS OCKSÅ: ToppHälsa testar: Vilken måltidsersättning är bäst?

 

3. Byt ut maten mot bars

Exempel: Allévo, Modifast, Naturdiet, Nutrilett.

Så funkar den: Du byter ut en eller flera måltider om dagen mot en bar som smakar kola, choklad eller annat sött, men innehåller alla nödvändiga näringsämnen samt cirka 200 kalorier.

Viktnedgång: Mellan 3–5 kilo på en månad om du byter ut samtliga måltider. Mer om du gör livsstilsförändringar.

Pris: Mellan 75–100 kronor/dag.

Expertkommentar: Många produkter innehåller snabba kolhydrater i form av tillsatt socker, ibland så mycket som 40 procent. Då kan du få en blodsockerdipp lite senare som gör att du riskerar att äta fel.

Äter du bars som mellanmål i samband med träning så leta efter näringsdeklarationer med ett högt protein- och fiberinnehåll. Det går också utmärkt att istället äta keso med nötter och bär eller en banan.

 

4. Stoppa aptiten

Exempel: Glucosanol (hindrar kolhydrater), Appecal (hindrar aptiten), Liposinol (hindrar fettupptag), Friggs viktkontroll fettbindare samt Friggs Viktkontroll Kolhydrathämmare.

Så funkar det: Piller som ska tas före eller efter måltid för att antingen minska aptiten eller stoppa en del av maten du ätit från att omvandlas till energi innan den åker ut den naturliga vägen.

Viktnedgång: Kvantifieras inte i kilo av tillverkaren.

Pris: Från 3–15 kronor/dag + matkostnader.

Expertkommentar: Var medveten om att viktminskningen du kan få som följd är marginell. Det finns studier som tyder på effekt men de är små och kortsiktiga och ofta utförda av personer som själva jobbar hos producenten och naturligtvis är väldigt måna om positiva resultat. Koncepten bygger också på att du samtidigt ska ändra kost och livsstil, och då är frågan vad en eventuell viktminskning faktiskt beror på.

 

5. Proteinpulver och proteinshakes

Exempel: Apoteket Shake och Shake + Proteinpulver.

Så funkar det: Du dricker en fiberrik proteindryck som innehåller 70 kalorier en halvtimme före dagens tre huvudmåltider, och ska sedan bli mätt på en mindre portion.

Viktnedgång: Helt beroende på vad du sedan lägger på tallriken.

Pris: Cirka 35 kronor/dag + matkostnader.

Expertkommentar: Studier visar att mättnadseffekten av dessa flytande ”preloads” är väldigt svag, vilket gör att du kanske får bättre effekt av att istället äta ett äpple eller lite nötter före måltiden.

Rent allmänt är det få som behöver tillskott av protein, rekommendationen är att 10–20 procent av det du får i dig under en dag ska bestå av protein, och de flesta svenskar får i sig betydligt mer än så av sin vanliga kost.

 

Om du väljer att gå ner i vikt med snabba dieter så måste du ha en plan för hur du ska äta när perioden är klar. Annars kommer du snabbt gå upp i vikt igen. Här kan du läsa om hur du ska äta, träna och tänka för att gå ner i vikt långsiktigt – och stanna där!


Annonssamarbete med Happy Green

Köp bars och proteinpulver på Happy Green!


 

Matexperten Kristina Andersson: Du måste ändå lägga om kosten

Viktminskning handlar om kalorier in och ut, det finns inga genvägar. Om du slaviskt håller dig till enbart bars och smoothies så funkar det eftersom de innehåller så få kalorier, men det är hårt processade produkter som innehåller jättemycket socker.

Ur ett hälsoperspektiv går de inte att jämföra med bra mat gjord på rena råvaror. Dessutom underhåller de sötsuget. Många av mina kunder som försökt faller dit och äter kakor för att de inte klarar att hålla ett så lågt kaloriintag, men det är förstås individuellt. Däremot måste man lägga om sin kost och livsstil efter en sådan här snabbdiet, för att inte gå upp alla kilon igen. Varför inte göra det direkt?

Vad gäller piller och kosttillskott kommer du inte att gå ner om du inte samtidigt börjar äta bättre, så marginell är deras effekt på förbränningen. Jag tycker också att du ska fråga dig om du verkligen vill underhålla din vana att fortsätta äta fel och för mycket, vilket pillren som hämmar upptag gör.

 

LÄS OCKSÅ: Sockerdetox: Så blir du sockerfri på 3 veckor (expertens bästa tips)