Släpp stressen! Och gör jobbet till din nya må bra-plats i livet. Vi ger dig de bästa superknepen på hur du fixar motion, relax, pepp och skoj på din arbetsplats.

Träna på jobbet

Vad: Stärk din kropp med enkla och effektiva övningar du kan göra på fem minuter.
Passar: Alla med datorstela nackar och spända axlar som inte alltid får till vardagsmotionen.
Så gör du:  Ställ dig upp, hitta bra balans och stå med fötterna en bit isär. Dra upp axlarna mot öronen, håll kvar några sekunder och släpp sedan ner dem igen. Dra upp igen och gör om proceduren några gånger. För att få lite mer rörelse och motion kan du gå till närmaste trappa. Gå upp och ner för trappan några gånger, ta ett par steg åt gången, om du vill, och böj dig djupare varje gång. Perfekt utfallsträning, grymt för både ben och stuss.
Hälsovinst: Du lär dig känna skillnaden mellan spända och avslappnade muskler, blodgenomströmningen ökar och slaggprodukter i kroppen försvinner. Trappövningen stärker hela din kropp, hjärta, lungor och muskler. Det räcker med att du går – huvudsaken är att du rör på dig.

Ta en mikropaus

Vad: Unna dig en stunds skön avkoppling.
Passar: Dig som känner att huvudet kokar av ständiga möten och pressade deadlines.
Så gör du: Gå in i ett rum där du kan vara ostörd en stund (toaletten fungerar utmärkt) och lås dörren. Sätt dig ner och slut ögonen. Andas djupt, följ varje andetag inifrån och ut, känn hur lungor och mage arbetar. Håll inte in magen när du andas – när du drar ner luft ska du känna att magen buktar ut. Tänk på en inre bild som du mår bra av. Åk dit, var där i tanken i 30 sekunder. Kom tillbaka. En mini-må-bra-resa.
Hälsovinst: Du får tillbaka fokus och stressar ner. När vi känner oss jagade andas vi kort, i den övre delen av bröstkorgen. Du syresätter ditt blod sämre och blir trött och spänd. Att pausa och träna på att andas rätt blir ett superbra pass i din mentala självcoachning.

Släpp taget om musen

Vad: Få igång din blodcirkulation på ett kick.
Passar: Alla som jobbar på kontor och sitter mycket framför datorn.
Så gör du: Knyt näven, spänn allt vad du kan och håll i tio sekunder. Slappna av i femton sekunder och spänn igen. Upprepa några gånger. Försök att göra övningen dagligen. Om du har ett höj- och sänkbart bord, prova att stå upp ibland – skönt för din kropp. Se över hur du sitter och vilken typ av hjälpmedel du behöver. Minimera användandet av musen genom kortkommandon.
Hälsovinst: Nävövningen stärker muskulaturen i underarmen. Med regelbundna övningar och många korta avbrott undviker du att armen förblir i ett statiskt läge.

Utmana kollegorna

Vad: Fixa en hälsoutmaning för din arbetsplats som må bra-boostar både dig och företaget!
Passar:  Alla. Bra för den sonm behöver peppas, och roligt för alla som vill vara friska och stärka sammanhållningen på jobbet.
Så gör du: Prata med chefen och berätta om din idé. Chefen har all anledning att sätta jobbhälsa högt på agendan. Personer som tränar 2,5 timmar i veckan på arbetstid är nämligen mer produktiva visar en ny studie från Karolinska institutet.
En klassiker är att räkna steg (det finns en mängd olika stegräknare att välja mellan). Det går också att vara med i arrangerade tävlingar som www.motionsrace.se eller www.aktivarbetsplats.se, där ni kan tävla mot andra företag. Alla former av aktivitet ger poäng. Det går också att lägga in tävlingen på företagets intranät för ökad spänning.
Hälsovinst: Du och dina kollegor får en chans att kickstarta en mer aktiv och sundare livsstil.

Sprid glädje på jobbet

Vad: Få upp stämningen på jobbet! Det blir roligare att gå till jobbet om du gillar dina arbetskompisar och skrattar med dem. Så gör ditt för att sprida en positiv stämning, så hakar säkert de andra på. Ett sätt att göra arbetskompisar glada är att bjuda på bra tips, och fråga andra om hjälp. I en färsk undersökning svarar 6 av 10 anställda att en avgörande faktor för att trivas på jobbet är att man uppmuntras att dela med sig av sin kunskap. Glöm inte att tacka för alla tips och ge positiv feedback. Det behöver vi!
Passar: Varenda kotte, egentligen.
Så gör du: Fråga dina kollegor om tips på bra hotell vid nästa resa, var de tränar någonstans, deras favoritlänkar på nätet – och bjud på dina.
Hälsovinst: På en arbetsplats där stämningen är vänlig och generös mår du bra. Bygg dina och andras självkänsla så mår ni alla bättre.
Positiv stress, som du kan få när du bjuder på bra tips, utsöndrar noradrenalin i din kropp. Det skapar entusiasm, du blir mer optimistisk och känner dig helt enkelt på topp!