En smekning på kinden, en kram, eller bara någon att luta sig mot en stund – att gosa är inte bara mysigt, det är i det närmaste livsviktigt!

– När vi rör vid någon eller blir berörda frigörs hormonet oxytocin – ibland kallat kärlekshormonet. Det gör oss avslappnade och binder oss lättare till andra människor. Vi blir mer benägna att ge, ta emot och känna tillit, en förutsättning för att knyta an och fortplanta oss, säger Lena Järpsten, yogalärare och rörelseterapeut.

– I vissa kulturer hänger barnen på ryggen eller höften på sina föräldrar under flera år, medan andra uppmuntrar oberoende tidigt. Det senare kan göra det svårare att ge och ta emot beröring som vuxen.

Men det går att lära sig att satsa mer på närhet.

– Börja med att gulla med ett husdjur, eller massera nacke, rygg, händer och fötter – kroppsdelar som för de flesta inte är så laddade.

Lenas Järpstens 5 tips för mer vardagsgos:

Kramas. Ge din partner, vän, kollega, barn, husdjur en om- famning – helst en som är minst sex sekunder lång, det är nämligen då oxytocinet frigörs.

Dansa loss. Anmäl dig till en danskurs, gärna en dans där du får komma din partner riktigt nära.

Lyft varandra.
 Testa akroyoga – yoga där du och en partner lyfter varandra mot nya höjder. Eller prova någon annan träningsform med mycket närkontakt.

Låt kroppen styra. Testa kontaktimporovisation och dansa fritt tillsammans med en partner. Ni lär er att lyfta, falla, flyga, glida – att ge sig hän och lita på sin partner.

Våga tantra.
Tantra kan vara att sitta mittemot sin partner, se varandra i ögonen och hålla varandras händer. Tantra handlar om att leva från hjärtat och att allt vi tar i berörs av kärlek.

Psst! Följ med på någon av ToppHälsas resor och få tid att mysa riktigt mycket med den du tycker om. Just nu får du 500 kronor rabatt på vår Portugal-resa. Läs mer och boka här!