Imorse rapporterade TV4-nyheterna om en ny behandlingsmetod, framtagen av universitetssjukhuset i Linköping, mot pollenallergi. Med den nya behandlingen kan man som pollenallergiker bli av med sina besvär – efter bara tre behandlingar.


Den nya metoden går ut på att man sprutar in allergener direkt i lymfkörtlarna. Men när och om behandlingen kommer är dock inte klarlagt än. Så medan vi väntar: Här är 13 effektiva sätt att lindra din pollenallergi redan nu!

 

12 tips till dig som har pollenallergi – men ändå vill träna utomhus

ToppHälsas Sandra Hiort har listat 12 knep för dig som vill träna ute, trots pollenallergi. 

träna pollenallergi

1. Stäm av dina pollenallergi-symtom med läkare

Kolla upp vad som gäller för just dig och om du (rent generellt, inte bara för att kunna träna) behöver mediciner i förebyggande syfte.

2. Träna som förebyggande medicin

Träna gärna innan pollensäsongen så att du är i form, och immunförsvaret är på topp, när pollenattackerna kommer – för att ha bästa förutsättningarna att hantera dem.

3. Motionera innan pollen har vaknat

Träna gärna på morgonen, medan daggen finns kvar och pollenhalterna är som lägst.

4. Vänta ut pollen när det är regn

Några säger att det är bra att springa i regn, att halterna är lägre då, medan andra säger att man ska undvika det och att det istället är säkrare att ge sig ut precis efter en skur.

5. Drick vatten för att inte få värre symtom

Fyll på med vätska för att inte få värre besvär på grund av torra slemhinnor.

6. Håll koll på pollenprognoser

Följ pollenprognoser och undvik att springa utomhus om halterna av det du reagerar på är höga.

7. Byt till en pollenfri plats

Flytta inomhus om det är för höga pollenhalter i luften. Vill du ändå vara ute så kan det gå lättare att styrketräna, istället för att konditionsträna, eftersom du inte drar in lika mycket luft i lungorna då.

8. Håll pollenkoll på kroppen

Lyssna extra noga på kroppen när du är ute och springer, det kan kännas betydligt tyngre att träna. Var också noga med att värma upp ordentligt innan du sätter igång.

9. Välj rundor efter pollenprognos

Välj dina träningsrundor mer omsorgsfullt. Du kanske inte ska ge dig in i en björkskog just under pollenperioden, tänk också på att avgaser och föroreningar inte heller är bra för allergiker att andas in.

10. Stäng ute pollen

Använd hjälpmedel som sportglasögon (för att försvåra för pollen att ta sig in) och pollenmask (mun- och nässkydd med filter). Masken kan göra att det känns tyngre att andas men ska vara effektiv för att hålla pollen borta.

11. Tvätta bort allt pollen snabbt

Släng av dig kläderna direkt efter du har tränat och tvätta dem gärna på en gång, häng inte ut träningskläderna på vädring. Duscha direkt och tänk på att tvätta håret extra noga efter du har varit ute.

12. Tänk på korsallergier

Tänk extra nog på vad du äter under den här perioden, det är vanligt med korsallergier och det kan vara bra för dig att undvika vissa livsmedel. Beroende på vilken allergi du har.