Vill du träna hårt och svettas – eller är ditt mål att hitta lugnet? Det finns yoga för allt och alla! Här är några av de mest populära yogaformerna.

ASHTANGAYOGA

Träna rörlighet och styrka Ashtangayoga är en dynamisk yogaform som har sitt ursprung i Hathayogan. Det är den vanligaste yogaformen i Sverige.

Så går det till: Relativt fysiskt krävande övningar som utövas i flöden.

Passar: Dig som vill träna rörlighet, flexibilitet och styrka samtidigt som du vill stärka din koncentration och öka din kroppskontroll. Kräver en god grundfysik.

Läs också: 10 anledningar att börja med yoga

BIKRAMYOGA

Rensa kroppen i värme Passet utförs under 90 minuter i värme, temperaturen ligger runt 40 grader med 40 procent luftfuktighet. Det gör att passet blir relativt fysiskt ansträngande. Värmen ska rensa bort slaggprodukter och gifter från kroppen, de leds ut från kroppen när vi svettas. Bikramyogan har fått sitt namn efter grundaren Bikram Choudhury.

Så går det till: Bikramyoga är en serie som består av 26 yogaövningar och två andningsövningar som utförs i en uppvärmd lokal.

Passar: Dig som gillar värme och som vill träna styrka, flexibilitet och kondition. Välj bikram om du har en bra grundkondition och vill ha en yogaform som utmanar dig både fysiskt och mentalt.

Läs också: Testa Malin Berghagens favorityoga

HATHAYOGA

Mjuk och lugn yoga Hathayoga är den mest kända formen av yoga, många yogaformer härstammar från denna. Den började utövas redan på 1500- talet. Hatha är sanskrit, ”ha” betyder sol och ”tha” betyder måne. Genom att balansera energierna från dessa två finner man lugn och en inre balans.

Så går det till: Yogaövningarna är mjuka och lugna. Mellan övningarna ges utrymme för reflektion helt fritt från prestation.

Passar: Alla som vill prova på yoga i en lugn klass.

Läs också: Bästa yogaövningarna för en bra start på dagen!

KUNDALINIYOGA

Fokuserar på det andliga En yogaform som är både andlig och fysisk och handlar om att bemästra sina sinnen med hjälp av andning, mantran och meditation.

Så går det till: Mjuka, enkla rörelser utförs i lugnt tempo i kombination med mer fysiska kraftfulla rörelser. Ofta inleds klassen med ett mantra och sedan en reningsövning (kriyas) med syfte att låta livsenergin (prana) stiga i kroppen.

Passar: Alla som vill varva ner både fysiskt och mentalt men också fokusera på det andliga.

Läs också: 3 enkla yogaövningar att göra varje dag

RESTORATIVE YOGA

Slappna av och släpp kontrollen Restorative betyder att återställa och det är precis det man gör med den här yogan som är terapeutisk och lugn.

Så går det till: Man använder kuddar, block, filtar och något som täcker ögonen. Kroppen placeras i olika positioner. Syftet är att skapa en djup, härlig avslappning.

Passar: Dig som söker lugn, stillhet och återhämtning.

Läs också: 5 yogaövningar för dig som vill varva ner

VINYASA FLOW

Rörelser i ett flöde Vinyasa flow har sitt ursprung i Ashtangayoga och bygger på flödande rörelser. Vinyasa är sanskrit och betyder ungefär kontakt, det vill säga kontakt mellan rörelse och andning. Den här yogaformen skapar flow, styrka, balans och rörlighet.

Så går det till: Klasserna varierar, de kan vara mjuka eller mer fysiskt krävande.

Passar: Alla. Speciellt dig som gillar ombyte och fysisk yoga med mycket rörelse.

Läs också: Yogan som ger dig ny energi

YINYOGA

En mix av yoga och meditation Yinyoga är en blandning av yoga, meditation och kinesisk medicin. I den här yogaformen jobbar man med avslappnade muskler och fokuserar på bindväv, leder och ligament. De områden man främst jobbar med är höfterna, låren, bäcken och nedre delen av ryggen.

Så går det till: Det är en enkel, mjuk och avslappnande yoga där man håller lite längre i varje position, mellan 3–5 minuter. Fokus är att vara avslappnad i muskler och närvarande i sinnet för att släppa både fysiska och emotionella spänningar.

Passar: Alla som längtar efter stillhet och lugn.

Läs också: Yin yoga-pass för avslappning!

Text Annika Kvist

Psst! Kolla in vår nya yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr