Om du är otränad och springer ett maraton kan du skada ditt hjärta. Detta enligt en kanadensisk forskargrupp som före och efter ett maratonlopp studerat hjärtat med magnetkamera.

Mindre vältränade löpare hade fler skadade delar i hjärtat än de vältränade, och efteråt kunde det ta upp till tre månader för hjärtat att återhämta sig.

– De som har bäst kondition och också sprungit mest, de har ingen eller väldigt liten påverkan på hjärtat. De som är otränade får däremot också större hjärtpåverkan, precis som de får mer träningsvärk, säger Mats Börjesson.

För att undvika onödiga risker är det därför bra att förbereda sig ordentligt och träna upp kroppen innan en stor prestation som ett maratonlopp.

Källa: Vetenskapsradions nätupplaga

 

Är du otränad idag men vill springa maraton?

Börja med att springa och gå om vartannat så att du hjälper kroppen att bygga upp kondition och att vänja sig vid löpsteget. När du blir starkare ökar du på löpmängden och minskar promenerandet. Snart kommer du att kunna springa flera kilometer utan att gå eller stanna.

När loppet närmar sig är det bra om du har hunnit med att träna flera långpass på ett par mil så att kroppen är van att träna under långa tidsintervaller.

Lycka till!

NUVARANDE Hård träning kan skada otränat hjärta
NÄSTA Baka en sockerfri chokladtårta (SÅ gott recept!)