Mindfulness har vi ju hört talas om, men hur är det med heartfulness? Testa metoden för att leva ditt liv fyllt av glädje!

Precis som mindfulness är det en metod att vara närvarande i nuet, vilket är bra mot stress. Men heartfulness betonar även dina relationer, att du ska vara kärleksfull mot dig själv och andra.

Cecilia Åkesdotter
, som har skrivit boken Heartfulness, Din väg till glädje i nuet, förklarar:

– Om du är empatisk, varm, kärleksfull och icke dömande blir du lyckligare. Det betyder inte att du ska godkänna att andra människor beter sig illa. Men du ska göra ett medvetet val i nuet, som inte har med dina tidigare erfarenheter att göra.

– Först observerar du vad någon säger eller gör. Sedan väljer du: Vill och behöver jag bemöta det här, säger Cecilia Åkesdotter.

6 knep för att leva med heartfulness:

1. Medveten andning

Sitt helt stilla. Blunda och koncentrera dig på din andning. Fokusera och slappna av under några minuter.

2. Bli medveten om dina sinnen

Träna uppmärksamheten. Slut ögonen och fokusera på dina sinnesintryck.

3. Var i naturen

Naturens energi påverkar oss positivt och gör oss lugna. Uppmärksamma den med alla dina sinnen.

glädje

4. Träffa djur

Klappa en katt eller titta på fåglar. Inget djur oroar sig för framtiden. Genom att vara med/titta på djur blir du lugnare.

glädje

5. Träffa närvarande människor.

De sprider en lugn, trygg och accepterande atmosfär omkring sig.

6. Glädjefyllda aktiviteter

Vad får dig att skratta, njuta, må bra? Hitta dina källor, din egen unika glädjenyckel.

Text Helene Arkhem

Psst! Hitta glädje, lust och kom dessutom in i bra träningsvanor på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

NYHET – CHALLENGE WEEKEND PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter och träningspass på schemat.