En bra löparsko är (nästan) allt du behöver för att kunna springa. Så det är viktigt att du hittar dojan som passar just dig. Vi ger dig experttipsen som hjälper dig att välja rätt.

Är det barfotaskor som gäller? Spikskor? Eller fungerar vanliga skor med broddar lika bra?

– Det går mycket trender i det här med att välja skor. Det smartaste du kan göra är att be en kunnig person om hjälp. Då får du en sko som passar just dig och dina förutsättningar och det kommer att göra din löpning både roligare och skönare, säger Victor Emilsson som jobbar i löparbutiken Runners store i Stockholm.

Han menar att en bra löpskoförsäljare ska lyssna på dina behov, och även våga ifrågasätta dig om du redan innan är inställd på en särskild sko som du sett eller läst om.

– Vi som jobbar med löpskor vill ge dig så bra löpning som möjligt. För att hjälpa dig att välja rätt låter vi dig springa på ett löpband så att vi kan analysera ditt steg och anpassa modell efter det. Och du behöver inte vara orolig – i dag finns det snygga skor för alla behov.

Experten tipsar: Så väljer du rätt sko

  • Tänk funktionellt.
    Välj en sko som har de funktioner just du behöver. Barfotaskor och liknande modeller må vara populära, men löpningen blir rolig och skön först när du har en sko som passar dig.
  • Hitta ditt mål.
    Hur mycket har du tänkt springa i vinter? Och var? Räds du varken snö eller terräng kan en spiksko vara att föredra. Men tänker du mest småjogga i stan kan det räcka med att köpa broddar till dina vanliga löpskor.
  • Se dina unika förutsättningar.
    Hur ser ditt löpsteg ut? Är du lätt eller tung? Har du sprungit mycket eller lite? Din kropp, dina fötter, ditt löpsteg och hur pass vältränad du är spelar roll när du väljer sko. En tung löpare kommer exempelvis att få ont av barfotaskor medan en driven löpare kommer att tycka att en vanlig löpsko känns trist på intervallpassen.
  • Komplettera smart.
    Du som springer mycket och har en löpsko du trivs med – satsa på att komplettera med en lättare sko för intervall- och tempoträning. Att kunna anpassa val av sko efter typ av träning gör löpningen väldigt mycket roligare.

 

Lilla skovårdsskolan

Lera och väta tär på skorna. Men det finns knep för att hålla dem fräscha längre.

1. Handtvätta.

Tvätt i maskin torkar ut gummit i dina skor. Tvätta dem istället med tvål, ljummet vatten och en liten borste.

Vårda sulan.

Ta ut innersulan och skölj med tvål och vatten.

Satsa på snören.

Skosnören kan du tvätta i maskin eller byta ut för att ge skon ett snabbt ansiktslyft.

Skippa värme.

Värmen från element och hårfönar torkar ut gummit. Fyll istället skon med tidningspapper och låt torka i rumstemperatur. Räkna med cirka 12 timmars torktid.

Välj rätt strumpa.

Välj en funktions- eller merinoullstrumpa. Det håller foten torr. Undvik bomull som glider sämre och kan skava hål på skons hälkappa.

NUVARANDE Hitta skon som lyfter din löpning
NÄSTA 6 heta träningstrender du bara måste testa!