Här får du några tips på hur du ska kunna gå ner i varv och bara njuta av att inte göra någonting.

Har du hört den någon gång? Tystnaden … När fläkten plötsligt går
sönder, eller bilarna slutar gå. Som den mäktigaste konsert kan den fylla vårt inre – med lugn, ro, känslor och energi. Och ändå – den ljuvligaste tystnaden finns inom dig.

– När vi hittar vårt inre tysta rum ger vi oss själva tid att tänka utan kompass. Då kan du tänka tankar som – vart är jag på väg och är det dit jag vill? Du får tid att lyssna på dig själv, säger psykologen och författaren Patricia Tudor Sandahl.

Att söka yttre tystnad kan dock hjälpa dig att hitta den inre.

– Den yttre tystnaden skapar förutsättningar för att nå den inre, men du kan lära dig att hitta till ditt inre tysta rum – även om du sitter på bussen i rusningstrafik.

Patricias 5 vägar till tystnad:

Ta dig tid. Sök ensamhet ibland. Och våga stanna i tystnaden. Hur mycket tid för tystnad behöver du just nu? Planera in en halvtimme då och då.

Behåll kontrollen. Pålitliga ljud som musik du själv valt och havets brus kan vara ett medel för att nå din inre tystnad. ”Opålitliga” ljud, där du inte vet vad som komma skall – som radio, tv, mobilpling och trafik – har motsatt effekt.

Sök stillheten. Var i din närhet kan du finna stillhet? Gå ut i naturen, eller om du bor i stan – gå in i en kyrka, tänd ett ljus eller bara sitt där en stund.

Bara var. Sluta göra, börja vara. Tillåt dig att då och då bara vara utan att göra någonting. Det är då du återhämtar dig och utvecklas på insidan.

Testa något nytt. Det finns flera sätt att aktivt söka tystnad – yoga, meditation eller att åka på retreat är några. Känns det lockande? Våga testa.