Cykling, simning och bodypump är superbra träning, men visste du att det är viktigt att kombinera den typen av uthållighetsträning med rörelse som innehåller mer hopp och stötar för att undvika risken att drabbas av benskörhet. Här är bästa träningstipsen!

När vi hoppar stärks vårt skelett – något som är särskilt viktigt för kvinnor, som oftare än män drabbas av benskörhet. Undvik rökning, alkohol och bantning om du vill ha starka ben, och satsa på en kost som är rik på kalcium och D-vitamin, och – träna!

 

ToppHälsas Erika Kits Gölevik ger dig 5 sätt att stärka skelettet:

1. Jogga järnet

Ge dig ut i spåret så tränar du även kroppens viktigaste muskel hjärtat – på samma gång.

2. Dansa loss

Och om du vill optimera effekten på just skelettet – satsa på hoppiga danser som lindyhopp, bugg och linedance.

3. Låna studsmattan

Barnens studsmatta är kanske den mest multifunktionella leksak som någonsin tillverkats. Låna den och bränn kalorier i rasande fart, samtidigt som benen får sig en säker omgång.

4. Bli en bollare

Fotboll, tennis, basket, volleyboll eller squash – vilka bollar sätter fart på din träningslust? Välj din favoritboll och bolla dig benstark. Kolla om Korpen eller liknande föreningar har ett vuxenlag där du bor.

5. Satsa på styrka

Trivs du bäst i gymmet? Utfallshopp, spänsthopp från bänk och armhävning med klapp är exempel på övningar som stärker både din spänst och dina ben. Dessutom är det kul variation till den ”vanliga” styrketräningen. Avsluta med att gå loss på boxsäcken med både armar och ben.