Svårt att ta dig upp på morgonen? Och hur är det med humöret innan du fått i dig första koppen kaffe? Kristin Kaspersen har vänt stressiga morgnar till lugna och sköna – här är hennes framgångsrecept!

Kristin Kaspersens 5 bästa tips för en skön morgon:

  1. Planera din morgon, och dag, kvällen före.
  2. Gå upp och utnyttja egentid.
  3. Väck kroppen med stretch, yoga , promenad eller liknande.
  4. Prioritera och välj bort om du är sen.
  5. Drick gärna citronvatten eller selleri-juice på tom mage, det är en bra start för kroppen.

– Obs! Alla är vi förstås olika och det som fungerar för mig fungerar kanske inte för alla. Men de här tipsen fungerar för mig, säger Kristin.

Kristin Kaspersen. Foto: Katarina Di Leva

Hur vänder du stressmorgnar till lugna, harmoniska?

– För mig handlar det om att bestämma sig. Jag började med att se till allt var klart inför morgonen redan på kvällen och började gå upp en kvart tidigare för att hinna vakna. Sen har en kvart blivit en timme. En timmes lugn gör så mycket för mig. Och det är viktigt att få ner stresshormonet på morgonen. Så det är nog bra för alla.

Och om du försover dig och blir stressad?

– Jag ger mig själv en kort stund, typ 10–20 sekunder, där jag tänker snabbt igenom vad som ska prioriteras. Sen skickar jag ett sms till jobbet och eventuellt ett mejl till skolan att vi är sena. Då vet de på en gång, och så slipper jag tänka på det.

Hur ser din ultimata morgon ut?

– En timme med lite yoga/stretch , lite nyhetsmorgon. Ett glas selleri-juice och sen en dusch. Sedan väcker jag sonen då jag är klar. Och myser med honom medan han vaknar och äter frukost.

Psst! För mer inspiration kring både mental och fysisk träning – häng med på ToppHälsas inspirationskväll i Göteborg eller Stockholm. Där möter du Kristin Kaspersen, Simon Sköld, Henrik Fexeus och chefredaktör Pamela Andersson. Läs mer och boka!