Fråga: Hej! Mitt mål är att träna mig till lite mer slanka och smala ben, det gör jag med spinning och powerwalk. Men mitt favoritpass är step, och jag har hört att man inte bör träna så mycket step om man redan är ganska kurvig och inte vill öka i ”omfång”. Så min fråga: är detta sant, eller kan jag fortsätta köra step på lägsta inställningen på brädan cirka en gång i veckan?

erika
Erika svarar: Få smala ben med styrketräning

Hej Lea, det är inte sant och du kan absolut fortsätta köra dina step-pass, och höj gärna brädan så att du får ut max av din träningstimme.

Dessutom skulle du med fördel kunna lägga in lite styrketräning för benen. Nu tänker du säkert ”neeeeeej, då får jag vrålbulliga ben”, men jag lovar dig – så är det inte! Att bygga så mycket muskelvolym på benen att de skulle uppfattas som bulliga är svårt och kräver extremt hård träning i kombination med perfekt kost. När du tränar benen (som består av många stora muskelgrupper) kommer du dessutom att sätta rejäl fart på din fettförbränning – toppen, eftersom ett kilo fett är mindre i volym än ett kilo muskler.

Resultat: mindre fett, mer muskler = smalare ben.

Jag tycker att du ska ta dig en funderare på vad det är du vill ha – är det smala sugrörsben med en platt rumpa där bak, eller välsvarvade spiror med putig välformad rumpa? Smaken är ju som baken, men en tips: Kolla in kändisar som Uma Thurman, Pink, Jennifer Gardner, Rachel Weiss – listan kan göras lång på stjärnor som inte räds att träna benen och just därför visar upp superspiror på röda mattan.

Även jag själv är ett levande exempel. När jag jobbade bort mina gravidkilon ville jag samtidigt stärka kroppen. Därför var jag noga med att styrketräna i kombination med konditionsträning. Jag körde tunga vikter för hela kroppen, och idag är mina ben smalare och mer välformade än de var innan graviditeten!

Så, för att träna dig till slanka och snygga ben rekommenderar jag att varva konditionsträning, exempelvis step, med styrketräning i gymmet, hemma eller efter din powerwalk. Bra övningar är djupa benböj, utfall och rumplyft (ligg på rygg med fötterna i golvet, pressa upp höfterna mot taket). Lägg gärna till ett eller två pass yoga i veckan också, för att få långa smidiga muskler. Tillsammans med en bra kosthållning kommer ett sådant upplägg att ge väldigt fina resultat.

LÄS OCKSÅ: Bästa träningsövningarna för välformade ben

NUVARANDE ”Hur får jag slanka och smala ben?” – Träningsexperten svarar!
NÄSTA Fråga till kostexperten: Hur kan jag sluta över-äta på kvällarna?