Fråga: Jag försöker gå ner lite i vikt. På dagarna är det inget problem, jag äter bra och nyttiga luncher. Men! På kvällarna har jag svårt att vara hälsosam. När jag kommer hem från jobbet är jag oftast väldigt trött. Då vill jag bara sitta i soffan och koppla av med något gott. Det blir ofta te och mackor, ibland även glass eller popcorn. Det är förstås lätt att äta för mycket. Har du något tips om hur jag kan bryta denna ovana – och vad jag kan äta istället?/Kvällssugen

Kristina Andersson dietist

Kristina Andersson är kostexpert och författare till flera böcker och kost och hälsa.

Kostexperten Kristina Andersson svarar: Ät mer – på dagen!

Det du beskriver är ett vanligt problem. Jag skulle nog vilja säga att det är något du delar med så gott som alla kvinnor som vill gå ner några kilo.

På dagarna när allt rullar på är det inga problem att ”hålla igen”, men när man sätter sig på kvällen och slappnar av så kommer suget. Den vanligaste anledningen till att det händer är att du helt enkelt äter lite för lite under dagen.

”Du är lite för duktig”

Du är lite för ”duktig” och håller igen lite för mycket. Resultatet blir att suget kommer ikapp dig när du slappnar av på kvällen. Så mitt första råd är faktiskt inte något substitut att äta på kvällen utan tvärtom att du ska äta lite mer på dagen. Målet att aldrig bli hungrig eller sugen under dagen (oavsett om du kan hålla det i schack med ”disciplin” eller ej) är bra att förhålla sig till.

Nu vet jag inte vad du menar med att du äter bra, men kanske skulle du behöva något mellanmål eller lite matigare lunch. Genom att äta mer under dagen kommer kvällssuget att försvinna.

Bra mellanmål på kvällen

Om du ändå vill ha något på kvällen bör du välja bär, några nötter eller eventuellt bär och keso/ kesella. Satsa på protein och fett och undvik kolhydrater. Grönsaksstavar är också en klassiker som går bra.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla och goda mellanmål – här är kostexpertens bästa tips

Ofta är kvällssuget förknippat med lite rastlöshet och då kan ”plocket” med grönsaker i bitar vara en bra grej. En god kopp te kan också göra susen. Personligen brukar jag snöra på mig gympaskorna och gå på en promenad. Då slår man två flugor i en smäll. Slipper äta det onyttiga och använder istället rastlösheten till att slösa lite extra energi. Och man sover så mycket bättre!

/Kristina

LÄS OCKSÅ: Sluta banta – och gå ner i vikt (med dessa smarta vanor!)

Fler knep för att få ordning på småätandet en gång för alla får du i ToppHälsas onlinekurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!