Fråga: Jag har stora problem med min mage. När jag som minst vill blir den gasig, uppblåst och allmänt strulig. Jag har fått diagnosen IBS och fått recept på Vi-Siblin. Jag tycker inte det hjälper. Jag försöker även äta mat som är nyttigt med grönsaker och fibrer. Vad kan jag göra? /Joni

Läkaren: Uteslut mat som ger gaser i magen

Det här med IBS är ett intressant kapitel som belyser något som genomsyrar all medicinsk forskning. Hur lite vi egentligen vet och hur komplexa olika sjukdomar är.

eric rydman

IBS, Irritable Bowl Syndrome (irriterad tarm), är ett samlingsnamn på besvärlig mage. Väldigt många får diagnosen i Sverige varje år, man hör ofta det benämnas som stressmage eller ballongmage. Egentligen är IBS en så kallad uteslutnings-diagnos. Har man uteslutit andra diagnoser som glutenintolerans, laktosöverkänslighet, inflammatoriska tarmsjukdomar med mera, så får man ofta diagnosen IBS om man uppfyller några få kriterier.

Fibrer kan ställa till det vid IBS

Det som hjälper för många behöver inte hjälpa för alla. Så verkar vara fallet med fibrer. Det är sedan länge inpräntat i oss att fibrer är bra och hälsosamt. På senare år har det dock visat sig att många som har IBS inte alls blir hjälpta av högt fiberintag. (Vi-Siblin är ett fiberläkemedel.)

Samma sak gäller med resten av kosten. Vissa klassiska råd som att äta mycket frukt och grönt hjälper inte alla med IBS. Problemet är ofta att bakterier i tjocktarmen ”festar på” vissa livsmedel och bildar gaser som gör ont. Det finns många goda effekter av både frukt, grönsaker och fiberrik mat, men det finns de som inte verkar tåla lika stora mängder.

LÄS OCKSÅ: Bli kvitt din IBS-mage (här är maten du ska äta – och maten du ska undvika)

Inte bara maten påverkar

Stress är också något som förvärrar för många. Likaså stillasittande arbete och brist på motion. För att hitta sin egen optimala kosthållning är det bra att göra det grundligt och från början. Det finns olika koncept, bland annat FODMAP, där man på ett kontrollerat sätt först utesluter en lång rad livsmedel som kan vara gasbildande och därefter systematiskt återinför dem.

Det viktigaste budskapet är att pröva dig fram. Ha tålamod och utvärdera effekten av förändringar i din kosthållning. Många tycker att det är bra att göra detta tillsammans med en dietist.

/Eric

LÄS OCKSÅ: 10 myter om mat (som verkligen inte stämmer!)

 

Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

NUVARANDE ”Hur slipper jag IBS-mage?” Läkaren ger svar!
NÄSTA Professorn: Pengar kan visst köpa lycka – om du spenderar dem rätt