Har du drabbats av huvudvärk, igen? Lugn, hjälpen är påväg! Här går vi igenom skillnaderna mellan spänningshuvudvärk och migrän och tipsar om 15 sätt att lindra huvudvärken snabbt – utan tabletter.

Huvudvärk som huvudvärk. Nej, riktigt så lätt är det inte. Det finns mycket du själv kan göra för att förebygga och lindra din huvudvärk. Första steget är att lära sig vilken typ av huvudvärk man har.

Huvudvärk eller migrän?

Anledningarna till huvudvärk är många, men det vanligaste är så kallad spänningshuvudvärk som beror på stress, spända muskler eller dålig arbetsställning. Migrän är en annan form av huvudvärk som karaktäriseras av en pulserande smärta och oftast samtidigt illamående, känslighet för ljus, ljud och dofter och olika former av synfenomen, så kallad aura.

OBS! Vi beskriver här den vanliga känslan av en viss typ av huvudvärk, självklart finns individuella variationer.

Spänningshuvudvärk

TYP AV VÄRK: Vanligaste formen av huvudvärk, med en molande och tryckande smärta. Värken smyger sig på, blir starkare och avtar långsamt.

HÄR SITTER DEN: Ofta dubbelsidig värk över pannan, tinningarna och i nacken. Känns som om någon har spänt ett band runt huvudet.

ORSAK: För att klara alla krav spänner man sig, framför allt runt huvudet, käkarna och nacken – med huvudvärk som följd. Smärtan är kroppens sätt att säga att du behöver lugna ner dig. Ofta beror spänningshuvudvärk på felaktiga arbetsställningar, stress och oro, synfel eller problem med tänder och käkleder.

LINDRA SÅ HÄR: Ta hjälp av en duktig sjukgymnast eller massör, hitta dina spänningar och få råd om hur du ska slappna av.

Migrän

TYP AV VÄRK: 1,3 miljoner svenskar sägs vara drabbade av migrän, 75 procent är kvinnor. Dunkande eller pulserande huvudvärk i ena eller båda hjärnhalvorna som ökar vid ansträngning. När inflammationen i hjärnstammen startar (12–24 timmar innan smärtan kommer) är kan man må illa och vara mycket känslig för störningar, starka ljud, starka dofter, starkt ljus och mycket annat. Före attacken får vissa en så kallad aura med synfenomen som ljusblixtar. Attacken varar i några timmar upp till flera dagar, vanligtvis 12-18 timmar.

HÄR SITTER DEN: Värken är ofta ensidig och återkommande. Sitter till en början över ena ögat, i pannan eller tinningen men sprider sig sedan vidare till hjässan och nacken.

ORSAK: Ofta ärftligt. Sju av tio drabbade har nära släktingar med samma problem. Andra orsaker/ utlösande faktorer är stress, hormonförändringar, vissa födoämnen, höga ljud och sömnstörningar.

LINDRA SÅ HÄR: Förr var det bara att lägga sig i ett tyst, mörkt rum och genomlida attackerna. I dag finns bra migränmediciner. Men om man fortsätter att stressa kan inflammationen triggas ytterligare. Den hållbara lösningen är att hitta bättre balans i livet.

lindra huvudvärk – 15 tips

15 tips för att lindra huvudvärken

Ofta går huvudvärken över av sig själv men här är våra bästa tips för dig som inte orkar vänta:

  1. Drick vatten. Det kan låta enkelt men ofta beror huvudvärken på just vätskebrist. Runt två liter vatten om dagen är ett bra mått att gå efter, mer om det är varmt eller om du svettas mycket. Komplettera gärna med vattenmelon  fantastiskt en varm sommardag!
  2. Peppa med ingefära. Att regelbundet äta ingefära kan motverka inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl, ämnen som annars kan orsaka huvudvärk och migrän. Ingefära sägs också öka blodcirkulationen.
  3. Ät något kryddstarkt. Krydda maten med exempelvis Cayennepeppar. Ämnet som ger den starka hettan i Cayennepeppar heter Capsaicin och verkar smärtstillande.
  4. Drick äppelcidervinäger. Späd ut två matskedar äppelcidervinäger i ett stort glas vatten tillsammans med lite honung eller citronjuice (för att göra det lite godare). Äpple och äppelcidervinäger kan hjälpa till att återställa kroppens syra-basbalans och på så sätt lindra huvudvärken.
    äppelcidervinäger mot huvudvärk och migrän
  5. Drick kamomillte. Har du svårt att slappna av så kan kamomill vara lösningen. Kamomill verkar nämligen både inflammationshämmande, kramplösande och lugnande.
  6. Fyll på med magnesium. Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna vi har i Sverige. I en studie publicerad i journalen Cephalalgia, kan man se ett tydligt samband mellan migrän och låga koncentrationer av magnesium i kroppen.
  7. Drick en kopp kaffe. Jo, det kan faktiskt hjälpa! Vid migrän utvidgas blodkärlen i hjärnan – något som en kopp kaffe kan motverka eftersom koffein drar ihop dem. Koffein hjälper också till att stimulera blodcirkulationen.
  8. Ge dig själv en huvudmassage.Forskning har visat att man genom att massera de occipitala nerverna (baksidan av huvudet precis ovanför nacken) kan behandla både huvudvärk och migrän.
  9. Massera tinningarna, käkbenet och pannan med pepparmyntsolja. Pepparmyntsolja har visat sig öka blodcirkulationen, vilket kan hjälpa huvudet att komma igång.
  10. Håll en isbit mot tinningen. Kylbehandling mot just migrän har använts ända sedan 1849. Vid migrän blir blodkärlen kring tinningarna inflammerade – kyla hjälper blodkärlen att dra ihop sig och sänker temperaturen, vilket också minskar svullnad och dämpar inflammationen.
  11. Stretcha. Huvudvärk beror ofta på stela muskler. Har du ofta spänningshuvudvärk så kan det bero på att musklerna är spända utan att du är medveten om det. Genom att motionera och stretcha regelbundet kan du förebygga stela muskler och samtidigt stärka nack- och ryggmuskulaturen.
    huvudvärk stretcha
  12. Håll en penna mellan tänderna. Men stå emot impulsen att bita på den. Genom att balansera en penna löst mellan tänderna så aktiverar du ditt leende, vilket får käkmusklerna att slappna av. När vi är stressade är det vanligt att vi pressar vi ihop käkarna och spänner käkmuskeln (som kopplar samman käken med våra tinningar) – vilket kan ge både huvudvärk och nacksmärtor.
  13. Njut av en varm dusch. Låt varmt vatten falla mjukt över nacken. Värme får spända muskler att slappna av vilket också kan göra att smärtan lättar.
  14. Begränsa skärmtidenAtt fokusera på en skärm under lång tid eller på nära håll kan leda till trötta, röda ögon, suddigt seende och ibland även dubbelseende och huvudvärk. Ta en paus och glöm inte att stretcha!
  15. Meditera. Om ingenting annat hjälper kan det vara bra att försöka att fokusera på något annat än just själva smärtan. När du känner smärta i kroppen så blir också kroppen stressad. Att andas djupt kan hjälpa dig att slappna av och kan lindra smärtan något. Andas in, andas ut…
    börja meditera

Tack PureWow för artikel-inspo!

Psst! Svårt att hitta lugnet? Följ med ToppHälsa på Yoga retreat på Marbella:

YOGA RETREAT PÅ MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

NUVARANDE Huvudvärk eller migrän? Här är 15 tips som verkligen hjälper!
NÄSTA Visste du att ångest kan smitta? Så undviker du att drabbas