Stress är ett problem som många av oss tampas med dagligen; tyvärr gör vi allt för sällan något åt det. Nu vill vi veta hur ni, våra kära läsare, mår! Kan du lida av farlig stress? Gör vårt test och bidra till ToppHälsas undersökning! Dessutom ger vi dig de enkla vardagsknepen för att minska stressen – för ett hälsosammare och lyckligare liv.

Stressreaktionen finns från början hos människan som ett sätt att hantera plötsliga faror. Stress förbereder kroppen och hjärnan för flykt vilket sätter igång en mängd reaktioner: exempelvis utsöndras socker, adrenalin och kortisol ut i blodet. I dagens samhälle behöver vi sällan fly från en fysisk fara, men samma reaktioner sätts ändå igång när en exempelvis är stressad över arbetet. Kroppen har nämligen svårt att skilja på hot i form av ett farligt djur eller en deadline.

Ett stort problem idag är att många inte tillåter sig själva tillräcklig med återhämtning och vila efter stressade situationer. Något som kan leda till en rad sjukdomstillstånd som depression, hjärtinfarkt och fibromyalgi. Vi på ToppHälsa säger nej till stress och förespråkar en hälsosam livsstil där återhämtning ingår som en naturlig del av vardagen. Men vi är även medvetna om att det inte är så lätt som det låter: stress kan vara både tabubelagt att tala om samt svårt att hantera vilket gjort det till ett utbrett problem som många lider av dagligen. Därför vill vi veta hur ni mår, ToppHälsa-läsare! Just nu gör vi en omfattande stressundersökning för vår tidning ToppHälsa – och ditt deltagande är viktigt! Gör undersökningen nedanför och passa på att reflektera över din vardag: Är du kanske mer stressad än vad du själv tror?

5 vardagsknep för att bli mindre stressad

  • Planera din vardag

Genom att planera dina dagar och veckor får du struktur och kontroll över din vardag (och slipper sista minuten-panik över att inte hinna med saker och ting). Gör en lista eller skriv ned dina förväntningar inför veckan för att sortera tankarna. Prata även med din partner eller samboende (om du har någon) så ni gemensamt kan planera veckan gällande städning, hämtning av barn, etcetera.

  • Utöva meditation eller mindfullness

Meditation och mindfullness är guld värt för stressade personer. Eller, förrästen – för alla personer för den delen! Att tvinga dig själv till att ta det lugnt och inte fokusera på annat än din egen andning och existens gör att du motar bort stressen vare sig den vill eller inte. Till en början kan det vara en stress i sig att meditera, men var bara lugn. När man kommit in i det hela har det en otroligt lugnande effekt.

  • Träna

Att träning är bra av massor av olika anledningar vet vi redan, men särskilt bra är det när det kommer till stress. En vältränad person tål mer påfrestningar innan stresshormonet kortisol börjar utsöndras: dessutom försvinner hormonet ur kroppen när man kör ett träningspass.

  • Ät rätt

Är man stressad är det lätt hänt att en slänger i sig snabbmat och inte tänker igenom sin kost ordentligt. Kanske känner man att man inte har tid eller ork. Tänk om! Det är just nyttig och hälsosam mat som du behöver för att klara av att tackla stressen!

  • Lär dig att säga nej

Ibland säger vi ”ja” alldeles för mycket för att vi vill vara andra människor till lags. Lär dig att säga nej för att kunna göra bra ifrån dig på ett par uppgifter istället för att göra en drös halvdant. Dessutom minskar det stressen att inte ha hundra tankar i bakhuvudet hela tiden.

Vill du ha mer tips på hur du blir mindre stressad i vardagen? Läs här!

Vill du läsa mer peppande artiklar? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

NUVARANDE Lider du av farlig stress? Testa dig själv och ta hjälp av våra knep
NÄSTA Här öppnar Europas första avokadorestaurang (varning för cravings!)