Läckan är ett faktum, för dig och en fjärdedel av alla kvinnor i träningslokalen. Lär dig knipa rätt och håll dig torr i alla väder. Här är bästa träningen!

Stoppa kisset

Börja med att knipa av urinstrålen när du kissar. Det är nämligen så det ska kännas när du har hittat och aktiverat bäckenbottenmusklerna.

Träna bäckenbotten

Lägg dig på golvet med lätt böjda ben. Eller sätt dig på en stol eller på golvet i skräddarställning eller på knä. Börja knipet vid ändtarmen och fortsätt sedan att knipa framåt, förbi slidans och urinrörets mynning och fram mot blygdbenet. Lyft slutligen upp bäckenbotten i riktning mot naveln. Håll spänningen i två sekunder och slappna av två sekunder innan du upprepar.

Tänk på: Försök isolera knipet och inte spänna några andra muskler. Låt första knipet vara lätt, och öka sedan kraften vartefter. Undvik att hålla andan under tiden du kniper.

Satsa på styrka

Nu är det dags att styrketräna bäckenbottenmusklerna. Knip som ovan och håll kvar sammandragningen så hårt du kan i fem sekunder. Slappna sedan av och vila lika länge. Upprepa ytterligare 2–10 gånger och träna 2–3 gånger om dagen.

Utmana för utveckling

När du hittat musklerna och kan styra dem kan du prova att knipa i samband med belastning. Prova att lyfta något tungt och knip samtidigt. Kanske läcker det lite mindre nu, eller inte alls.

Ta proffshjälp.

Om du fortfarande har problem med läckage efter några månader med knipträning, ta hjälp av en specialutbildad sjukgymnast eller gynekolog som kan hjälpa till att ta fram ett träningsprogram för just dina behov.