Välkommen till fas 2 i denna boot camp-diet! Ett effektivt viktprogram som är uppdelat i fyra faser för dig som vill komma i form igen efter semestern. I denna fas, attackfasen, äter du smal GI-mat och tappar kilon!  

Fortsätt i attackfasen tills du gått ner 75 procent av det du vill tappa. Du äter GI-smalt och fortsätter rena kroppen med en turbodetox-dag i veckan. Ät så här:

ps. Har du missat fas 1? Då hittar du den här! 

 

1. Välj mat med lågt GI

avokadons kärna är nyttig

Mat med lågt GI har kolhydrater som ger stabilt blodsocker, vilket gör det lättare att gå ner i vikt. Mat som inte påverkar blodsockret så mycket är till exempel knäckebröd, äpple, avokado, morot, mjölk, keso, cashewnötter, potatis (kokt, kall) och havregrynsgröt.

Ät grönt, baljväxter, rotsaker, fullkorn och råris.

Undvik socker, vitt mjöl, vitt ris och vit pasta som allesammans både har mycket kolhydrater och har högt GI (och därför påverkar blodsockret mest). Fler exempel på livsmedel som du bör undvika är corn flakes, sushi, banan, russin och jasminris.

Vill du lära dig mer om hur du äter enligt GI-metoden? Här är allt du behöver veta om GI!

 

2.  Turbodetoxa en dag i veckan

detox

Även om du detoxat så fyller kroppen på med nya gifter. Viktminskning i sig producerar också gifter i kroppen. Under attackfasen kör du därför en turbodetox-dag per vecka:

• Ät enligt detoxfasen på din turbo-detox-dag – men avstå helt från kött och mejeriprodukter.

• Ät 7 livsmedel från listan med detox-mat.

Här hittar du all info om hur du ska äta under en ”detox-dag”

 

3. Börja varje dag …

detox

med rumstempererat citronvatten och sobacha. Drick också ytterligare tre koppar sobacha varje dag. Boot camp-dietens skapare Valérie Orsoni menar att sobacha ger en aptitreglerande effekt samtidigt som du får i dig nyttiga antioxidanter.

Här hittar du recept på sobacha!

 

Ät så här under en dag i ”Attack-fasen”:

 

FRUKOST

Juice av ½ citron i 1 ½ dl rumstempererat vatten och 1 kopp sobacha

Välj mellan:

• 1 bovetecrêpe (se recept)

• 1 skål müsli, mandlar, hasselnötter och lite sojamjölk

• 1 dl naturell yoghurt och ½ röd grapefrukt eller 1 apelsin

LUNCH

Välj till exempel mellan:

• Kyckling och morötter stekta med lite olivolja och smaksatta med vitlök, ingefära och storbladig persilja

• 2 dl fullkornspasta, basilika, säsongens grönsaker, ångade, och fruktsallad med säsongens frukter

• 1 skiva fullkornsbröd, sallad, mini-tomater, ½ avokado och äpple

MELLANMÅL

Se meny för fas 1, detoxfasen.

MIDDAG

Välj till exempel mellan:

• Vegetariska spett på squash, aubergine, röd och grön paprika, små lökar  + 1 dl mathavre/quinoa och olivolja.

• Ugnsbakad lax, sallad med rivna morötter, lite pressad citron över + 1 skiva fullkornsbröd och vattenmelon

 

Motivera mera!

 

Nu gäller det att jobba med motivationen, använd visualiseringstekniker:

• Är du extremt sugen på något – prova att se dig själv äta just det, känn smaken, njut mentalt. Forskning visar att det här kan minska suget eller ta bort det helt.

• Se dig själv vid ditt mål. Känn hur det känns. Njut av det. Känn att du har nått ända fram.

Kom ihåg träningen

Självklart kan det inte vara en boot camp-diet utan träning – varje dag!

gå-dig-smal schema

Promenera minst en halvtimme om dagen, gärna innan du äter. Här hittar du ett bra promenadschema för dig som vill satsa lite extra på promenaderna!

Lägg till muskelstyrka. Kläm in smarta styrketräningsövningar i vardagen. Till exempel: Spänn magmusklerna varje gång du går genom en dörr. Kör utfall medan du borstar tänderna. Spänn rumpmusklerna när du väntar på bussen. Gör några upphopp eller armhävningar mot en vägg.

Kör coreträning varje dag: plankan, kissande hunden, eller stå som en boxare och boxas i luften med fixerad bål.

Träna rumpa och ben varje dag. Gör övningar som att ”sitta” mot en vägg med benen böjda i 90-grader.

 

Inför kommande vecka:

Stanna i attackfasen tills du gått ner 75 procent av det du vill tapp. Men redan i början på nästa vecka kommer du att få en push i ToppHälsa-appen om hur du ska äta och träna i Fas 3: Booster-fasen!

Vi kommer också ge dig tips på träning och mat i appen under denna vecka för att tillsammans hålla oss motiverade. NU kör vi!