Välkommen till fas 3 i denna boot camp-diet! Ett effektivt viktprogram som är uppdelat i fyra faser för dig som vill komma i form igen. I denna fas, boosterfasen, äter du en 7-dagars detox för att få igång förbränningen lite extra.

Har du redan klarat av fas 1 och fas 2 i vårt viktnedgångsprogram och närmar dig nu din nålvikt? Då är det dags för en booster-vecka, en 7-dagars detox som får igång förbränningen lite extra.

Du äter rensande mat och mat som motverkar svampinfektioner från candidasvamp. Candida finns ofta naturligt i kroppen, och har du ätit mycket sött och jäst kan den växa för mycket och göra dig svullen och orkeslös.

 

Ät så här under booster-fasen

är citronvatten nyttigt?

Under boosterfasen äter du som under fas 1 (detoxfasen) – men lite striktare. Alltså

• Drick en kopp sobacha (se recept) varje morgon, plus ytterligare tre koppar varje dag.

• Drick vatten med pressad citron i varje morgon.

Promenera 30 minuter varje dag + kör enkla styrketräningsövningar. För tips på styrketräningsövningar; klicka här!

 

Ät gärna

Healthy green spinach smoothie on wooden rustic table

• Skaldjur

• Vildfångad fisk

• Grönsaker med lågt stärkelseinnehåll

• Syrade grönsaker

• Frukt med lågt fruktos-innehåll (exempelvis apelsin och grapefrukt)

• Glutenfria gryner och fröer, som quinoa

• Kryddor och kryddväxter

• Sobacha och örtteer

• Färskpressade, gröna juicer

 

Boosta med:

kokosfett nyttigt

• Vitlök

• Probiotika

• Kålrot

• Kokosnötsolja

• Lök

• Citronjuice

 

Undvik:

är torkad frukt nyttigt eller onyttigt

• Mejeriprodukter

• Ägg

• Kött

• Gluten

• Jäst

• Alkohol

• Icke ekologiska frukter och grönsaker

• Frukt med högt fruktosinnehåll (vindruvor, banan och mango) och torkad frukt

• Koffein

• Kolsyrade drycker

• Såser

• Socker

• Sötningsmedel, corn syrup

• Processad mat

 

Recept på sobacha!

Drick en kopp sobacha varje morgon, plus ytterligare tre koppar varje dag.

Recept:

  • 2 matskedar rostat bovete (kasha)
  • 2 ½ dl kokande vatten

Rosta bovetefrön i en torr stekpanna tills de är gyllene (gör en stor sats och förvara i burk!). Häll ett par matskedar gryn i en mugg, häll över kokande vatten. Låt stå i fem minuter. Sila innan du dricker.

 

Inför kommande vecka

Stanna i boosterfasen i 7 dagar. I början på nästa vecka kommer du att få en push i ToppHälsa-appen om hur du ska äta och träna i Fas 4: Underhållsfasen!

I underhållsfasen får du verktyg för att hålla din nya vikt under hela livet.

NUVARANDE Kom i form med ToppHälsa: Fas 3 – booster
NÄSTA Samtalscoachen om att stärka relationer: Ge varandra var sin dag!