Välkommen till fas 4 i denna boot camp-diet! Ett effektivt viktprogram som är uppdelat i fyra faser för dig som vill komma i form igen. Denna fas, underhållsfasen, börjar du använda när du nått din målvikt, och använder då allt det du har lärt dig under boot campen!

Missade du de tidigare faserna? Du hittar de här:

 

Så här ska du äta och träna i ”underhållsfasen” för att hålla din nuvarande vikt!

1. Ät GI-smart

mat som ger energi

Ät mat med ett lågt glykemiskt index. Det håller dig mätt längre – och håller även blodsockret i balans!

Vill du ha tips på hur du äter GI-smart, klicka här!

2. Ha en turbodetox-dag i veckan

En ”turbodetox-dag” var något du använde dig av i tidigare faser. Klicka här om du behöver påminnas om hur man gör 🙂

3. Drick citronvatten och sobacha varje morgon

är citronvatten nyttigt?

Här hittar du recept på Sobacha (rostade bovetefrön i kokande vatten).

4. Träna varje dag, promenera och kör enkla styrkeövningar

ät rätt innan, under och efter löpningen

Gå en promenad på minst 30 minuter varje dag. Förutom att du ökar förbränningen i kroppen och får bättre kondition när du går mycket minskar du på stressen och får igång må bra-hormoner. Sedan är det ju bara en bonus att du också får fräschare hy och fastare rumpa 😉

LÄS OCKSÅ: Tappa flera kilon på 4 veckor – effektivt promenadschema dag för dag

Försök att träna igenom hela kroppen med enkla styrkeövningar. I kategorin ”träning” hittar du tips på övningar.

5. Håll nere på stressen och gör djupandningsövningar. Njut!

Foto: iStock

Foto: iStock

Meditation är också ett effektivt verktyg för dig som vill komma ner i varv. Men även om många vill testa meditation, kan det kännas svårt att börja! Så för att göra steget lite enklare för dig, har vi på ToppHälsa tagit fram 11 handfasta knep som gör det lättare att både börja – och att fortsätta – meditera. Lycka till ❤️

NUVARANDE Kom i form med ToppHälsa: Fas 4 Underhåll
NÄSTA 10 myter om mat (som verkligen inte stämmer!)