Topphälsas chefredaktör Pamela Andersson Alselind om att boka in "WFL" och "BMM" i träningskalendern.

Så här års när vi nästan går sönder av stress inför julefriden (som ju aldrig är så fridfull som ordet utlovar) är det som svårast att få till träningen. När man springer mellan julmåsten, har glöggbjudningar och julfester, köper nya luciaprylar till barnens skoltåg, handlar julklappar, planterar hyacinter och försöker multitaska à la super- woman är det inte så lätt att också prioritera egna gympasset.

Jag vet av egen erfarenhet att är det något som får stryka på foten när man väljer mellan att leta fram adventsljusstaken i den proppfulla källaren – och att ta en timmes powerwalk med bästa spotifylistan i öronen och stavar i händer – då är det stavarna som ryker. I nio fall av tio, åtminstone.

Samtidigt är det ju helt galet. Det är ju träningen och återhämtningen som gör att vi orkar med den extra stressen. Så är det något som ska väljas bort är det alla måsten! Själv har jag de senaste åren julpyntat redan i början av december. Då har jag mer tid till att chilla och träna, samtidigt som julen blir längre (vilket jag gillar). Dessutom har jag lagt mig till med andra begrepp för att lura mig själv när mörkret faller. Jag har helt enkelt bytt namn på min vanliga oglammiga träning så den ska locka mig mer, haha! (Snacka om lättlurad…)

På mitt schema just nu står det därför ”WFL” (Walking for life) när jag går stavgång efter jobbet och ”BMM” (Boost my mind) när jag försöker springa! Jag skriver ”försöker”, för kroppen har ännu inte pallat några längre löpturer och jag vågar inte köra för hårt, men att försöka är bättre än att helt låta bli. Eller hur?

Ett annat knep att få till träningen är att resa iväg några dagar och gå all in under en kortare period. När ni läser det här har jag precis kommit hem från vår träningsresa till Playitas där jag har fått chansen att verkligen fyrdubbla träningsdosen under en vecka, vilket känns som värsta power-mega-boosten inför julruschen! Inget kan ju gå fel nu med kroppen full av endorfiner!

För dig som behöver lite extra energi på hemmaplan bjuder vi i Topphälsa nummer 13 på en härlig special (sid 53–63) med inslag av både power och internationell boost! Själv har jag träffat Patricia Moreno (sid 60) vid två tillfällen när jag gästade hennes pass i New York. Jag är verkligen inte speciellt blyg av mig, men visst kändes det lite genant i början att högt uttala olika hejarop typ ”I am ready to live a life of love” samtidigt som jag kämpade med en rörelse. Men det gick snabbt över.

Och precis som du kan byta namn på din träning för att lura dig själv, kan du hitta på egna affirmationer när du testar hennes kombinationsflöden. Det är bästa självpeppen – jag lovar!

Stressa lugnt nu! Kram.

NUVARANDE Krönika: Jag lurar mig själv i mörkret
NÄSTA Vår chefredaktör Pamela Andersson bloggar – Följ hennes inspirerande vardag här