I annonssamarbete med FITBIT

Tappar du motivationen, ser du inga resultat eller kommer skadorna som ett brev på posten när du äntligen tagit tag i löpträningen? Löpcoacherna från #teamfitbit tipsar om hur du lyckas med löpträningen, och får bästa resultat!

Träningen inför Vårruset med #teamfitbit fortsätter. Det är lätt att sätta igång löpningen i början, men efter ett tag kan det vara svårare att hålla liv i träningen. Särskilt om du inte ser några resultat.

#teamfitbits coacher Matilda Bergfeldt och Lena Ovegård tipsar om hur du tar löpningen till högre höjder. De har använt en Fitbit Ionic för att registrera sin träning och sömn.

Specialerbjudande just nu!
Just nu ger vi dig 15 % rabatt på utvalda klockor från Fitbit när du beställer i Bonshop.

#teamfitbits coacher Matilda Bergfeldt och Lena Ovegård ger dig här tips på hur du får till en hållbar träning, som känns bra i kroppen och som du kan fortsätta med länge.

Tre tips från coacherna!

  1. Variera din träning. Lägg in styrketräning i ditt träningsprogram för att bygga upp musklerna, undvika förslitning och bli starkare och stabilare i ditt löpsteg.
  2. Ät mellanmål. För att se resultat i din löpning, bli starkare och orka springa längre är det viktigt att du inte ligger på ett energiunderskott.
  3. Glöm inte vilan. Återhämtningen gör din kropp starkare. Vilodagar är ett måste, och det kan också vara läge att se över din sömn. Använd en träningsklocka från Fitbit för att sätta mål och få koll på hur mycket sömn du får och framför allt kvaliteten på sömnen.

Återhämtning för bäst resultat

Det kan vara lätt att bara fokusera på träningstillfällena och glömma den viktiga återhämtningen. För att se goda resultat i din träning krävs ett helhetsgrepp. Hur du äter är en viktig komponent – se till att inte träna på helt tom mage. Din sömn är en annan faktor.

– Träning är också en form av stress på kroppen. Ju mer du tränar, desto mer återhämtning behöver du, säger #teamfitbits coach Lena Ovegård.

Den som inte går igång på tävlingsmål kan använda träningsklockan för genomförandemål istället. Som att ställa in antal timmar man önskar sova per natt, antal steg man vill ta eller tid man önskar vara aktiv.

Träningsklocka ger motivation

Att registrera eller skriva ner både din träning och din vila gör att du får en god överblick och kan justera ditt upplägg för bästa resultat. En träningsklocka kan vara till stor hjälp för att nå dina mål.

– Med klockan får du svart på vitt hur mycket, eller lite, du sover och tränar. Så fort du synkar klockan så loggas det i appen och det blir väldigt lättöverskådligt. Det kan vara mycket motiverande och ger dig också en större förståelse för din träning, säger Matilda Bergfeldt.

NUVARANDE Löpträning – så här får du bästa resultaten!
NÄSTA Rapunzelgrundaren Ida Backlund: ”Hjärtfelet tvingade mig att byta liv”