Tårar, sorg och glimtar av glädje. Att leva med någon som är utbränd kan vara både frustrerande och mörkt. Men det finns hopp. – Vår relation har växt sig starkare och mer kärleksfull tack vare Marias utmattning, säger Märta Almegård.

MÄRTA OCH MARIA ALMEGÅRD
Ålder: 38 respektive 39 år.
Gör: Märta är logoped, yogainstruktör och healer. Maria arbetar med ekonomi.
Bor: Stockholm.
Familj: Katten Napoleon, som också har ett eget instagramkonto (@napoleonstockholm).

J

obb och prestation var Maria Almegårds huvudfokus. Redan när hon träffade sin blivande fru Märta fanns nog tecken på en kommande utbrändhet. Något Maria inte själv såg – men som kanske Märta anade.

– Jag kände att det fanns ett djup inom henne med massor av vackra egenskaper, men att det ofta var avstängt. Jag fanns alltid där som stöd eller för att lyssna om hon valde att öppna sig, vilket hon sällan gjorde om jag inte ställde frågor, säger Märta.

De tar emot i sin nybyggda lägenhet i Hammarby sjöstad i Stockholm. Katten Napoleon hälsar stolt, innan han slinker in i sovrummet. För bara fyra år sedan var hemmet en fristad för Maria, vars utmattning eskalerade när hon tackade ja till ett chefsjobb som ekonom.

utmattningssyndrom

OMEDVETET VALDE HON jobb i stället för det som gav glädje. För Märta, som stod bredvid, blev det allt mer tydligt att Marias självkänsla var baserad på det hon presterade. Att hon var fången i självkritiska, nästan självskadande, beteendemönster.

– I efterhand kunde hon berätta att hon undrade vad det var för fel på mig när vi träffades, eftersom jag hade beslutat mig att arbeta 75 procent bara för att njuta mer av tiden och livet, skrattar Märta.

Maria själv hade börjat arbeta i familjeföretaget när hon var elva. Hon var duktig i skolan och på allt hon tog sig för, hade en tendens att göra allt eller inget i allt. Med avsky såg hon på beteenden som av henne ansågs som lathet eller ”ickeprestation”. Samtidigt som hon själv arbetade 150 procent, levde hon på Treo, kaffe och en massa tankar om att hon var värdelös. Den stora kraschen kom när Maria bröt ihop över att Märtas mamma skulle komma förbi och låna toaletten.

– Då hade jag haft envis feber en vecka och jobbat hemifrån eftersom jag inte längre hade kraft att ta mig till kontoret. Kroppen hade egentligen redan stängt av. Jag kunde inte sova, så fort jag slöt ögonen dansade Excel-ark innanför ögonlocken. Jag försökte prioritera arbetsuppgifter, alla alltid lika akuta och viktiga. Tiden räckte inte!

– När jag insåg att det inte spelade någon roll hur mycket jag arbetade, jag skulle ändå inte hinna med allt som låg på mina axlar – då försvann den sista gnistan snabbt och jag slocknade. Mitt i allt detta skulle svärmor kissa, hemma hos mig, det blev för mycket, säger Maria.

Hon planerade två veckors sjukskrivning. Det blev nästan fyra år.

– Jag kände mig totalt värdelös och fruktansvärt skamfylld. Om jag inte kunde jobba och prestera, vem var jag då? Jag var förvirrad och samtidigt helt blank i huvudet. Jag vågade inte ens visa mig på balkongen på dagtid om grannarna skulle se att jag inte var på kontoret, säger Maria.

MÄRTA BESKRIVER att hon ofta kände sig otillräcklig vid sidan om sin partner.

– Hur kunde jag få henne att se livet och sig själv från ett annat perspektiv? Jag var klok nog att förstå att hennes agerande hade med hennes bagage att göra, och inte med mig. Men ibland växte otillräcklighetskänslan till frustration. Att stå bredvid och se en annan människa dundra in i väggen för att först då förstå att börja omvärdera livet, reda ut stora livsfrågor och börja ta ärligt och kärleksfullt ansvar för sig själv, det har varit jättejobbigt.

Märta valde ändå att tålmodigt finnas till hands och visa glädje och fina saker i livet. Hennes starkaste minnen från Marias utbrändhet är glimtar av lycka under gemensamma resor – men också svårare stunder av återkommande uppvaknanden när Maria agerade undvikande och ilsket kring beteenden och känslor.

– Dessa uppvaknanden förde med sig konfrontationer mellan oss, för att sedan landa i närhet och utveckling på det känslomässiga och själsliga planet. Varje gång Maria upplevde negativa känslor stängde hon av, sköt bort mig och isolerade sig mer och mer. Tills jag upptäckte att det höll på att hända. Om och om igen, säger Märta.

Själv hittade hon de små glädjeämnena i livet. Hon fortsatte att träna, även utan Maria. Umgicks med vänner utanför hemmet. Hon skrattade och grät.

– Jag har lärt mig att backa och vänta in, samt att sätta gränser, och inte låta negativa beteenden och känslor som håller tillbaka en positiv utveckling ta överhand. I dag har Maria nyligen börjat jobba tre dagar i veckan. Hon trivs, och lyckas balansera jobb med livets andra glädjeämnen. Båda är överens om att Marias utbrändhet har fört dem närmare varandra.

– Det har medfört ärlighet och medvetenhet, tårar och glädje men framför allt lättnad. Våra olikheter har kompletterat varandra och vår relation har växt sig starkare och mer kärleksfull. Denna utbrändhet gav oss en gemensam framtid och nu ett härligt liv tillsammans.

utmattningssyndrom

Märtas råd till utmattades anhöriga

  • Ha tålamod.
  • Ta eget ansvar för dig själv som närstående och de känslor som väcks i de svåra stunder som kommer med en utbrändhet.
  • Skapa medvetenhet om mänskliga beteenden, genom till exempel terapi, gärna på egen hand utan din partner, för att kunna skilja på vad som sker med dig och vad som sker med din partner på det känslomässiga planet.
  • Fortsätt med aktiviteter/saker som du mår bra av och gillar. Fortsätt träffa vänner och tala med dem som förstår, så att du får lätta på trycket.
  • Prata med varandra. Om din partner inte vill så be hen att återkomma när hen har reflekterat och känt efter kring det du vill prata om.

utmattningssyndrom

Marias råd till utmattades anhöriga

  • Sluta inte höra av dig och föreslå att ni ska ses trots att den utmattade i 97 fall av 100 svarar ”jag orkar inte”. Försvinn inte!
  • Glöm inte bort dig själv. Fortsätt att leva ditt liv som vanligt även om din närmsta inte orkar vara med. Annars kan det vara lätt att bli bitter, både på relationen och situationen.

Av Caroline Engvall Foto Kristian Pohl

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr