I annonssamarbete med FITBIT

Vare sig du är en van löpare eller nybörjare gäller det att ha de bästa förutsättningarna inför ett lopp. Här är tipsen som funkar!

Är du sugen på att ta din löpning till nästa nivå? Eller vill du slå förra årets tid på Vårruset? Med den här miniguiden får du koll på allt som behövs för att du ska bli bättre i löpspåret – allt från hur du ska träna, vilken träningsaccessoar som är smart att investera i samt ett peppande träningsschema.

 

• Börja intervallträna

Jogga långsamt, spurta, jogga långsamt igen… Intervallträning har bra effekt för både din hälsa och din träning. Förutom att hjärta och lungor får jobba lite extra, vänjer du kroppen till ett nytt och snabbare löpsteg.

Fitbit-intervaller

Tips! Gå inte ut för hårt, det viktiga är att du orkar genomföra alla intervaller.

• Testa backträning

Backträning är bra när du vill förbättra din löpteknik och när du vill bli snabbare. Du tränar upp din kondition samtidigt som du får starkare ben eftersom du springer på sluttande mark. Dessutom vänjer du dig och benen vid mjölksyra, vilket är positivt när du förbereder dig för ett lopp.

Fitbit-backtraning

Backträning är skonsamt för kroppen, det sliter inte lika mycket på leder och ligament jämfört med om du löper på plan mark.

Vill du slå nytt rekord under Vårruset eller behöver du bara bli peppad? Här kan du ladda ner ett träningschema som hjälper dig. Lycka till!

• Håll koll på din träning

Inget är så peppande som att se när träningen ger resultat. För att få koll kan du antingen skriva träningsdagbok eller så använder du en smartklocka med tillhörande app där du registrerar ditt träningspass. Aktivitetsarmbandet är dessutom en peppande träningskompis som hjälper dig att nå dina träningsmål. Vill du få ytterligare hjälp på traven? Ladda ner vårt träningschema här: Träningsprogram

Fitbit-appNY3

Med en smartklocka från Fitbit håller du koll på din hälsa och träning. Ladda ner appen och skriv in dina träningspass och hälsomål. Klockan registrerar bland annat din puls, sömn och hur mycket du rör dig.

• Hitta maxpulsen

Att ha koll på pulsen är bra, det är det som gör att du orkar leverera under hela ditt träningspass. Att träna med maxpuls betyder inte att du ska ha blodsmak i munnen. Det handlar om att du ska kunna välja lämpliga intensitetsnivåer för att orka och få rätt resultat.

Fitbit-puls

Håll koll på pulsen! Det är då resultaten syns.

Maxa träningen med Fitbit!
Versa Lite från Fitbit är en smartklocka som du kan använda varje dag. Den registrerar din aktivitet, puls, sömn och mäter hjärtfrekvensen. Är den dessutom uppkopplad till din mobils GPS så får du koll på var du rört dig. Som bonus har den fyra dagars batteritid – perfekt i ditt aktiva liv.

Erbjudande-Fitbit