Sigrid Bernson träffade pojkvännen Samir Badran och charmade resten av svenska folket i Tv4-programmet Let´s dance. Nu har hon satsat på en musikkarriär och är med i årets melodifestival. Vi följde Sigrid en "vanlig" vecka för att se hur hennes vardag kan se ut. (Innan melodifestivalsvängen drog igång.)

Mycket träning blir det för någon som har sin kropp som arbetsredskap… Sigrid Bernson ligger inte på latsidan. Här får vi följa, och lära känna, henne under en ”vanlig” vecka år 2017, i en intervju i dagboksform:

Måndag: ”Tränar för att kroppen ska hålla”

Dansar upp ur sängen, tidigt, med en enda tanke i huvudet: Kaffe! Jag gillar morgnar, så länge jag har fått sova sju timmar. I början av dagen är jag som mest kreativ. Efter kaffet då, alltså. I dag sköljer jag ner en banan med det, innan gym-träningen. Till gymmet hittade jag genom PT:n Mårten Nylén. Jag började hos honom när jag kände av knän och rygg, och behövde tips på hur jag skulle få kroppen att hålla. Innan dess var jag verkligen ingen gym-tjej. Jag hade nog kvar min bild av gym från gymnasietiden. ‘Ett ställe där killar lyssnade på musik och ”köttade”’. Nu har jag fått en helt annan bild av det och vet hur jag ska träna för att få en stark kropp.

Jag rekommenderar alla att gå till en PT. Det kostar. Men ett tips är ändå att gå ett par gånger, få ett upplägg, träna själv, och sedan boka in tid för att få nya tips efter några månader. Efter passet njuter jag av känslan av att ha träningen avklarad redan på morgonen – jag älskar det. Sedan har jag möte med tre brudar (girl power!) på musikbolaget Universal som jag har skrivit kontrakt med. Vi lyssnar igenom låtar och gör upp strategier. Och så dricker vi kaffe. De har världens bästa kaffemaskin!

Sigrid Bernson blir sminkad

Tisdag: ”Morgonpromenad med dopp”

Börjar dagen med en promenad runt Kungsholmen (mitt sätt att tanka energi), och ett morgondopp om det inte är vinter (jag är absolut ingen badkruka). Just nu är det mycket musik som gäller, förut jobbade jag med dels dansikalen Dansa samba med mig, med Tobias Karlsson och andra sköna dansare. Året innan det turnerade vi med En dans på rosor. Det var en utmaning att köra samma show 120 gånger. Någon gång i mitten kändes det lite som att vara fast i en film där precis samma sak hände varje dag, om och om igen. Den största utmaningen var nog att leverera med samma energi varje gång, oavsett vad som hände i privatlivet.

Mitt i turnén tog det slut med en kille, och jag var helt förstörd. Men det var bara att köra på som vanligt – upp på scenen och le. På ett sätt var det nog lite skönt också. Att ta paus från det jobbiga och gå ut och få energi från publiken. Och vi dansare hade mycket skoj tillsammans, även om inte alla bus uppskattades … En gång skulle jag skoja med Tobias. Han hade haft en galen dröm om att han blev ersatt av en banan i Let’s dance: I ett av våra nummer, en frukostscen, låg det en banan på hans stol. När han kom in fick han någon slags chock och hjärnan slog av. Han satt sig försiktigt på bananen och hoppades på det bästa. Det gick bra … tills jag satte mig i hans knä, och bananen sprack! Han fick dansa vidare med banansmet i rumpan och det var fläckar över hela scenen … Aldrig mer bananskämt!

 
Sigrid Bernson i danspose

Onsdag: ”Tränar tidigt på gymmet”

Tidig morgon på gymmet igen. I träningsperioder kör jag flås fem gånger i veckan och styrka tre. Det är när jag inte dansar så mycket. Är jag till exempel med i Let’s dance blir det nästan bara dansträning – intensiv sådan! Programmet har öppnat många dörrar för mig, och gett mig vänner för livet. Jag är så glad att Tony Irwing kontaktade mig och sa att de sökte nya dansare för sex år sedan. Jag castade. Men berättade det inte för någon. Vågade inte hoppas. När jag blev antagen kändes det helt overkligt. Jag tänkte ”shit, vad har jag gett mig in i?”. Min två år äldre syster frågade samma sak och varnade: ”Du vet att du kommer att bli lite känd nu va?”

Jag jobbade väldigt hårt, fast besluten från början att visa att jag klarade jobbet. Och det har varit värt det. Inte minst för att få träffa alla jag dansat med: Andreas Weise, Anton Hysén, Erik Segerstedt, Benjamin Wahlgren och Samir Badran (numera pojkvän). Jag har bra kontakt med alla, man blir väldigt tajta när man måste samarbeta och vara så nära varandra under en intensiv period. Och så mycket nära kroppskontakt på det … Roligast har det nog varit att dansa med Samir som verkligen var helt grön på dans. 

Att bli lite känd har varit helt okej, de flesta är väldigt snälla. Det som känns svårt är att inte kunna  hjälpa folk som hör av sig och mår dåligt på olika sätt.

Torsdag: ”Spelar in nya låtar”

Morgonpromenad och sedan till studion för att spela in. Det var när jag dansade med Benjamin, och träffade hans musikproducent, som jag började satsa mer på sång. De övertygade mig om att jag kunde. Hittills har det varit svårt att välja låtar. Jag vill gärna att min musik ska betyda något för någon. Jag ses nog ofta som väldigt glad men jag har djupare sida som jag också gärna vill visa. Jag är nervös för hur det ska tas emot, tror kanske att folk kommer att döma mig hårdare eftersom jag redan är bra på dans. Men musik ligger ju nära dans, och nu vill jag utvecklas inom det.

På kvällen ringer jag mamma. Hon, och övriga familjen, bor i Göteborg. Men vi rings minst en gång om dagen. Jag har mamma att tacka för så mycket. Det var hon som förstod att jag hade så mycket dans i mig, och satte mig i klassisk balett-skola när jag var tre år. Hon stannade och tittade hela tiden för att jag skrek när hon försökte gå som de andra föräldrarna. Hon har sytt oändligt många klänningar, limmat Swarovski-kristaller till långt in på nätterna, fixat frisyrer, smink … Kört till varenda stad i Sverige, för att jag skulle få tävlingsdansa. När jag blev äldre var jag ofta borta från klockan 06 till 23, pluggade och dansade. Och kom hem till sparad middag som väntade. Så småningom tappade jag motivationen och slutade tävlingsdansa. Jag ville göra annat också. Segla. Resa. Leva ett liv utanför dansvärlden. Jag tog tävlingspaus.

Sigrid Bernson i danspose

Fredag: ”Tar välbehövlig paus!”

Träningspaus. En dag i veckan försöker jag alltid att hålla träningsfri. När man jobbar med kroppen som redskap så gäller det att se till att den håller, då är vila också viktigt. Blir jag skadad så får jag inte min lön. Det gäller att säkra upp det så gott det går. Min kropp är tokförsäkrad!

Ännu en dag i inspelningsstudion, med fullt ös från morgon till kväll. Det blir en räksallad till lunch och smoothie till mellis. Jag är bra på mellanmål! Jag äter gärna och ofta. På kvällen går jag igenom sociala medier. Själv är jag mest aktiv på Instagram, där brottas jag med att vara en bra förebild för unga tjejer. Jag har själv vuxit upp en kroppsfixerad värld och det kan vara ganska tufft. När jag var yngre hade jag nog någon mindre fixering eller störning, det kan jag nog ha fortfarande. Ibland när jag lägger ut bilder kan jag känna att jag bidrar till att hetsa idealet. Men jag gillar ju träning, och jag tränar ju faktiskt för att vara både stark och snygg. Få en bra rumpa, känna mig bekväm i min kropp … 

Jag försöker att blanda bilderna på det jag visar upp – lite osminkat ibland, till exempel. Vi måste acceptera att alla ser olika ut och har olika förutsättningar. Det var nog en av anledningarna till att jag slutade tävlingsdansa. Det blev opersonligt med löshår, lösögonfransar, smink … Det är tufft klimat. I Let’s dance däremot får man ha personlighet, vara sig själv. Där tror att jag har kunnat bidra som hälsosam förebild. Jag är inte trådsmal. Men stark. Jag trivs i min kropp. Och jag gillar att bjuda på mig själv.

Lördag: ”Matfrossa!”

Jag har väldigt bra luktsinne. Jag tror det får mig att njuta extra mycket av att äta gott. Som av dagens långfrukost – bananpannkakor med sirap, frysta bär och hackad frukt. På vardagar är jag striktare med vad jag äter, till exempel inte så mycket mjöl eller rött kött. På helgerna tillåter jag mig att äta ute mer och lagar extra god mat. Med tanke på att jag är så matglad är det tur att jag gillar nyttigt. Ofta äter jag sallad, omelett eller grönsakswok. Till mellanmål keso, nötter, eller frukt. Och så helst ost till allt. Hellre fetaost och mozarella än pasta!

Det blir en lugn dag med vänner. Jag har fått otroligt många fina kompisar här i Stockholm. Allt från kollegor till folk jag träffat på gymmet. På kvällen grillar vi tillsammans – kyckling, sötpotatis, majs och halloumi. Sedan har vi filmkväll, bland det bästa som finns! När jag till slut går och lägger mig känns det tråkigt att dagen är slut och att jag måste lägga tid på att sova. Jag tänker ”Jaha, ska jag ligga här i sju timmar nu?”.

Sigrid Bernson i danspose

Söndag: ”Tankar energi på kvällsjobb”

Efter en lång sovmorgon, en sväng till gymmet och en lugn dag är det dags för ett dansgig på kvällen. Att jobba med schemat jag har funkar nu, när jag inte har familj och barn. Jag är själv rätt enkel och spontan, jag vill gärna ha någon som är likadan. Och så måste det vara mycket humor och positivitet i ett förhållande, livet behöver inte vara så hårt och svårt. Jag gillar att jobba helger och har nog väldigt mycket energi generellt, älskar när det händer mycket och att ha mycket folk omkring mig. Det ger mig ännu mer energi.

Energi får jag också från musiken just nu, det ska bli kul att fortsätta utvecklas där. Framåt skulle jag gärna prova på att vara programledare. Jag gillar att jobba med tv. Jag tycker också att det skulle vara kul att vara med i Hela kändissverige bakar. Men när jag sa det till min mamma så undrade hon hur jag tänkte: ”Sist jag såg dig baka så var det något som inte gick att äta, med mycket röd karamellfärg”. Haha. Ja, ja, självförtroendet är det inget fel på. Jag tror på att testa sig fram!

5 lyckotips från Sigrid:

1. Omge dig med likasinnade. Då har ni troligtvis större utbyte av varandra.

2. Umgås med ja-sägare. Tillsammans med positiva människor är det lättare att vara positiv själv.

3. Våga fråga efter det du vill ha. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. I bästa fall får du precis som du önskar.

4. Försök tänka positivt. Ger du ut bra energi så drar du till dig detsamma!

5. Börja dansa – alla kan dansa! Dans gör oss garanterat lyckligare.

Sigrid Bernsons tips för att träna hållbart:

Tänk på vad du gör i din vardag och anpassa din träning efter det. Har du till exempel ett stillasittande jobb – välj träning för att kompensera stela axlar och trötta sittmuskler. Ta hjälp av en PT för att få tips. Anpassa träningen efter just ditt schema och krångla inte till det.

Text Sandra Hiort  Foto Kristian Pohl