Kaffe i all ära, men vill du bli pigg ska du tänka om. Koffeinet ligger nämligen i lä, jämfört med exempelvis en promenad. Här är sex tips som ger dig mer energi i vardagen.

Få drycker är lika omhuldade som kaffe. I Sverige snittar vi hissnande 3,2 koppar om dagen, vilket placerar oss på en andraplats i världskonsumtionen enligt WWF. Målet med en kopp är ofta att piggna till – men då bör du tänka om, skriver Huffingtonpost och listar sex tips som ger mer energi än kaffe.

LÄS MER: Nyttiga bananpannkakor – bästa receptet

Bli pigg utan kaffe

Att ta en promenad, eller bara några få steg, kan göra dig piggare än du anar.

Få mer energi i vardagen – 6 tips

1. Tugga maten bättre

Genom att tugga maten ordentligt innan du sväljer så underlättas matsmältningen och det blir lättare för kroppen att omvandla kosten till energi. Du sparar alltså på befintlig energi och gör ny energi mer lättillgänglig. Win-win!

2. Drick mindre kaffe

Koffein blockerar receptorer i hjärnan från att ta emot adenosin, en signalsubstans som orsakar trötthet. Det resulterar i att adenosinet slår till med full kraft när du väl slutar dricka kaffe. Om du drar ner på ditt kaffeintag, eller sprider ut det över dagen, så får du en jämnare energinivå. Eller varför inte prova att byta ut en kopp kaffe mot grönt te?

3. Ta några extra steg

När du rör på dig så ökar din blodcirkulation, vilket gör gott för både kropp och knopp. Så genom att ta en promenad till eller från jobbet kan vara mer uppiggande än du anar.

4. Glöm inte att djupandas

Du behöver syresätta din kropp för att få energi. Och när du andas flyktigt så får inte din kropp tillräckligt med syre, vilket gör dig trött. Ta därför några djupa andetag hela vägen ner i magen och säkerställ din syrenivå.

5. Ät en fiberrik kost

Kost med mycket fibrer tar längre tid för kroppen att bryta ned, vilket ger en mer jämn och långvarig energi. Här hittar du superbra tips på fiberrik och energigivande kost.

6. Kolla färgen på din urin

Färgen på din urin kan skvallra om din vätskenivå. Är din urin genomskinlig med ljusgula inslag så är du säker. Annars måste du dricka vatten – och det illa kvickt! Att dricka för lite vatten gör dig inte bara slö utan kan vara en direkt hälsorisk.

Om du vill ladda upp dina batterier inför hösten, för att möta den med oslagbar energi och motivation, uppmanar vi dig till att packa väskan och hänga med oss på Topphälsa till Palma!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

NUVARANDE Boosta din energi – sex knep som är bättre än kaffe
NÄSTA Träna i värmen – 6 effektiva tips för att orka