När musklerna kring nacken krampar så kallas det för nackspärr, vilket inte sällan leder till en strålande smärta i nacke och axlar. Lyckligtvis är det inget som inte lite motion kan råda bot på. Här går vi igenom effektiva övningar som lindrar och förebygger nackspärr.

Varför får man nackspärr?

Orsaken till nackspärr är oftast att lederna mellan nackens sju kotor fastnar. Detta leder till att musklerna kring det drabbade området krampar och smärtar – och detta går att förebygga, så att risken blir minimal. Något vi uppmanar till, då en eventuell skada kan ta lång tid att reparera.

LÄS MER: 8 enkla övningar för core & axlar

Övningar mot nackspärr – motion

Generellt kan man säga att all sorts motion minskar risken för problem med både nacke och rygg. Det betyder nödvändigtvis inte motion som i crossfit eller benhårda intervaller. Många gånger räcker det med en promenad några gånger i veckan för att stärka upp musklerna kring nacke, rygg och mage.

Få bort nackspärr – 3 tips

Övningar som hjälper mot nackspärr

Foto: Istock

All motion är bra för din kropp, och förebygger att du drabbas av exempelvis nackspärr.

  1. Ta en promenad. Genom att ta en promenad så stärker man sin muskulatur kring mage, rygg och nacke. Om man dessutom är ute efter att gå ner lite i vikt är detta två flugor i en smäll. Här ger Ulf Palm, instruktör, sina bästa tips på effektiva promenader som både stärker och bränner.
  2. Arbeta ergonomiskt. Tänk hur många timmar man  egentligen spenderar på sin arbetsplats. Och tänk om man dessutom spenderar dem felaktigt, ur ett minska risken för nackspärr-perspektiv. Då hovrar faran för skador onekligen över en. Två konkreta tips är att undvika en framåtböjd position och att ta regelbundna pauser där du rör på dig.
  3. Stretcha. Genom att stretcha kan du undvika eventuella skador, både i vardagen och inför träning. För att stretcha nacken: Knyt ihop händerna bakom huvudet, försök att hålla underarmarna så nära huvudet som möjligt och tryck ner nacken lite lätt och titta sedan upp. Upprepa ett antal gånger. För att stretcha ryggen: Sätt dig på knä och böj dig långsamt framåt. Försök att komma så långt ut du kan och stå kvar en liten stund. Glöm inte att andas. För fler tips på hur du kan stretcha, och så undvika fysiska skador, kolla in vår stretching-guide här!

LÄS MER: Så ger du en smärtstillande massage

Hur länge håller nackspärr i?

I vanliga fall sitter nackspärr i ett par dagar, upp till en vecka. Sedan går den över av sig själv. Om den inte göra det efter en vecka bör man kontakta sin vårdcentral, likväl som om man har återkommande nackspärr relativt ofta.

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Nackspärr? Här är 3 övningar som hjälper
NÄSTA 7 anledningar att äta kiwi (+nyttig smoothie med få kalorier)