Glöm ”mindful eating”: 43 procent av svenskarna äter middag framför tv:n- eller dataskärmen. Något som gör det svårare att känna mättnadskänsla. – Det gör dels att man äter onödigt mycket, dels att man går miste om själva njutningen, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna.

43 procent svenskar äter sin kvällsmåltid framför en skärm, tv eller dator, det visar en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av ViktVäktarna. Det är framförallt unga, mellan 15-35 år, som är dåliga på mindful eating. Nära fyra av fem i den här åldersgruppen äter middag framför tv:n eller datorn jämfört med bara var femte 56–79-åring.

– Visst kan det vara mysigt att inta middagen i soffan framför en bra tv-serie. Men när man äter framför en skärm fokuserar hjärnan på programmet man tittar på och då är det svårare att känna mättnadskänslan, säger Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna.

Siffror från undersökningen

  • 24 procent äter ofta sina middagar framför tv:n/datorn tillsammans med den/dem de bor med
  • 19 procent äter vanligtvis middag framför tv:n/datorn ensamma
  • 72 procent av de som är 15-34 år äter middag framför tv:n/datorn
  • 22 procent av de som är 56-79 år äter middag framför tv:n/datorn

LÄS OCKSÅ: GUIDE: Sluta banta – och gå ner i vikt (med dessa smarta vanor!)

 

4 tips för att äta mer mindful (njut mer och känn mättnad snabbare):

1. Ät ALLTID vid köksbordet

Lägg in en ny vana i ditt liv att ALLT du äter ska du äta vid matbordet.

2. Ta bort dator, tv och mobil

Sitt ner när du äter, lägg ner besticken mellan varje tugga, stäng av tv, dator, mobil, ät långsamt och tugga ordentligt.

3. Låt varje måltid ta 20 minuter

Låt måltiden ta tid. Detta så att du hinner känna mättnad – men också njutning.

4. Stanna upp efter maten

Efter maten kommer ofta en ”kritisk” tidpunkt för många. Det kan nämligen till en början vara svårt att veta när man är mätt. Dessutom kan det finnas ett sug efter maten, ett sug efter någonting ”mer”. Men genom att stanna upp i ett par minuter, exempelvis genom meditation, och bara känna efter hur det känns i kroppen. Utan att vilja förändra det eller ha en åsikt om det, bara kännas hur det känns i din kropp just nu.

En väldigt effektivt metod för att lära känna sin mättnad och sitt sug.

LÄS OCKSÅ: Därför är mindfulness en superkraft – klippet som förklarar på ett enkelt sätt