Säg hejdå till sötsug och extrakilon. Fyll kylskåpet med ostar, charkuterier, grädde och smör – njut dig ner i vikt med mat och utan träning.

Går det att njuta av god mat, äta sig mätt och ändå rasa i vikt? Ja, om du gillar att frossa i kött, feta fiskar, gräddsås, ost, grönsaker och riktigt smör. För med njutmetoden är det precis de godsakerna du lever på.

1. Rivstarta din viktnedgång

Sockerrensa kroppen: Ta bort alla kolhydrater i form av socker och stärkelse. Det gäller även frukt, som innehåller fruktsocker, och rotfrukter med stärkelse. Med en rivstart kan du rasa flera kilon.

Ät: Kött, fisk och fågel stekt i ordentligt med smör (inte margarin). Till det, välj grönsaker som växer ovanför jord som blomkål, broccoli, tomat och sparris. Ät gärna en gräddsås, bearnaisesås, hollandaisesås eller vitlökssmör.

Tänk på: Kroppen behöver tid för att ställa om sig, första veckan utan kolhydrater kan du känna dig trött, ur fokus, irriterad. När du äter mindre kolhydrater blir du av med överskottsvätska som kroppen samlat på sig. Drick mycket vatten och se till att få i dig salt, blanda gärna en buljong att smutta på (här är ett gott buljongrecept!). Efter en vecka känner du dig mycket piggare.

2. Mät dina framgångar

Prova dig fram: Vi är alla olika känsliga för kolhydrater. Fortsätt helt utan eller lägg till långsamma kolhydrater, allra helst i form av mer grönsaker. Prova dig fram tills du hittar en nivå som passar just dig. Håller du igen på kolhydraterna kan du fortsätta gå ner 0,5–1 kilo per vecka. Mät dina framgångar med måttbandet, vågen kan vara missvisande. Låt det ta tid!

Ät: Så mycket fett och protein som du vill, men sluta äta när du känner dig mätt. Drick ordentligt med vatten.

Tänk på: Det finns dolt socker och stärkelse i många produkter. Läs ordentligt på innehållsförteckningar och försäkra dig om att det du äter inte har dolda kolhydrater i sig. Lättaste sättet att hålla koll på vad du stoppar i dig är att laga egen mat från grunden.

3. Nå din idealvikt

Hitta ditt sätt: Kroppen kommer att stanna på en vikt den ser som idealisk, och så länge du äter tills du blir mätt kommer du inte bli underviktig. Tränar du kan det göra att kroppen kan ta hand om lite mer kolhydrater. När du har nått en vikt du trivs med, fortsätt prova dig fram med kolhydraterna men undvik socker och stärkelse så långt det går.

Ät: Precis som tidigare. Vill du ha mer långsamma kolhydrater så välj bönor eller quinoa framför ris, pasta och potatis.

Tänk på: Ju striktare du är på vardagar, desto mindre gör det om du avviker från dieten vid festligare tillfällen. Om du dricker alkohol, välj torrt vitt vin eller rödvin. Undvik söta drinkar och öl.