I Pamela Anderssons senaste krönika berättar hon om kampen att bli pigg och stark igen.

Mörkret sänker sig redan vid halvsex-snåret på kvällen när jag skriver den här ledaren, hösten är här på allvar, men det bryr jag mig inte om.
I hjärtat och i sinnet har vårsolen stigit upp, och jag känner tacksamt hur energin lindrar värken i axlarna.

Jag är på gång igen.

De mentala fåglarna kvittrar i mitt bröst över att smärtorna i kroppen har lättat, och genom dimmorna skymtar jag belöningen för mitt tålamod under de fruktansvärt jobbiga månaderna: ett pulsband.

Efter mitt ofrivilliga träningsuppehåll, beordrat av läkarna, orkar benen bära mig igen. Pulsen längtar efter att få jobba, och den senaste veckan har jag så sakteliga börjat röra på mig igen.

Det började med vår träningsvecka i Portugal där jag frestade kroppen med några morgonpromenader i soluppgången på stranden, och i dag har jag pressat den att kämpa i fyra kilometer.

Jag vet. Det låter som en droppe i havet, men när den droppen är av guld ska man unna sig att vara tacksam och lycklig. Cancern har inte knäckt mig. Cellgifterna, mina krigare, har visserligen däckat mig men de har inte knockat min vilja och min fysik.

Mitt första syreupptagningstest på flera långa månader visade på ett resultat som fick mig att jubla. Trots den tunga sommaren, trots tårarna och skelettdepressionen, hade jag ett värde som faktiskt var bättre än när jag började min träningsresa för två och ett halvt år sedan!

Jippie!

Så nu börjar kampen för att bli pigg och stark igen, inte bara mentalt. Om ni bara visste hur skönt det känns!

Jag längtar efter att kunna pressa mig och att
bli trött av ansträngning,
 inte på grund av ett lågt hb-värde eller ett värkande skelett. Att bli riktigt varm efter en powerwalk, att bli svettig efter en timmes skidåkning… Give it to me!
 I det här numret av ToppHälsa skriver vi att ”sitta är det nya röka” (sidan 46), och det är precis som det låter. Ny forskning visar att fysisk aktivitet 30 minuter om dagen minskar risken att drabbas av cancer, och det behöver inte handla om en löparrunda eller någon intervallträning, det räcker faktiskt med en rask promenad eller något annat som är pulshöjande.

Själv kan jag rekommendera kombinationen fysisk aktivitet och spa (träning och njutning i ett!). Välj något av de fantastiska ställen vi skriver om i vår spaspecial på sidan 91. Jag erkänner gärna att jag är barnsligt förtjust i att checka in på ett härligt spa, vi har fantastiska i Sverige, och där unna mig en timmes träning, följt av en behandling, middag och kanske som avslutning ett glas med bubblor. Mjölksyra och champagne var temat på mitt bröllop i augusti, men det funkar förstås lika bra vilken random vardag som helst!

Avslutningsvis vill jag tacka för förtroendet som ni läsare ger oss. Enligt den senaste medieundersökningen från Orvesto ökar ToppHälsa med 3 procent vilket betyder tusentals flera läsare!

TACK (och nu kvittrar det i bröstet igen)! Kram!

NUVARANDE Pamela Andersson: Nu vill jag bli stark igen!
NÄSTA Bilderna från träningsresan till Portugal 2014