Vi är så stolta att nu kunna presentera ”Sundare Jennie” som ny bloggare på ToppHälsa. Hon startade runt 100 kg och har nu gått ner till 68 – med hjälp av Viktväktarna och träning. I sin blogg delar hon med sig av sin viktresa och sina bästa knep (smarta recept + effektiv träning). Häng med! LÄS BLOGGEN HÄR!

Hej Jennie, hur känns det att börja blogga på ToppHälsa?

– Det är SÅ roligt! När jag fick frågan blev jag otroligt ärad. Frågan kom samma dag som jag skulle genomföra mitt första triathlon, vilket var en jättegrej för mig. Frågan motiverade mig hela loppet, men om jag ska vara ärlig smälte det nog in först dagen efter. Ni förstår väl hur stolt man blir när en tidning som Topphälsa hör av sig? Jag var stolt som en tupp flera dagar efteråt. Nu när jag landat lite är jag nog mer ödmjuk inför uppgiften. Nu jäklar ska här inspireras!

Vad kommer vi att få läsa i din blogg?

– Såklart kommer läsarna att få en insikt i allt i min vardag – från glädje och festligheter till motgångar och utmnaingar. Framförallt kommer jag att dela med mig av sådant som gör att min vardag går runt: snabb, sund mat och effektiv träning. Utöver det lovar jag att dela med mig av historier och tankar som passerat under min viktresa och som hjälpt mig till ett hälsosamt liv, med en förhoppning om att hjälpa andra i liknande situation.

Hur ser en vanlig mat-dag ut för dig?

– Om jag styr över dagen helt på egen hand innehåller den alltid fem måltider: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Dagen innehåller allt som oftast smoothies, ägg, knäckebröd, riskakor och lite kvarg. Eftersom jag reser mycket är det inte alltid jag kan styra över maten helt, men då ser jag alltid till att ha frukt i väskan och utmanar mig själv med att göra de bästa valen som finns tillgängliga.

Hur kan en träningsvecka se ut för dig?

– Oh! Intressant fråga! Första ordet som kommer upp är ”variation”. Det är superviktigt för mig att variera träningen och vad jag tränar beror lite på det mål jag satt upp. Just nu är det sådant som gynnar min löpning som är i fokus, styrka blandad med kondition.

– Vad gäller antalet träningstillfällen så varierar även det, beroende på tid och möjlighet. Minst tre gånger och max fem gånger. Jag har äntligen nått den punkten i mitt liv där jag VILL träna, och det är en riktigt skön känsla!

När skrattade du senast?

– För ett par minuter sedan! Att ha roligt att i allt du gör är verkligen det enklaste sättet för att må bra. Självdistans gör att jag skrattar mycket åt mig själv, mina klantigheter och misslyckanden. Eftersom jag är rätt klantig blir det en hel del skratt. Utöver det har jag en enorm tur att skratta mycket på jobbet. Högt i tak och ironi är två nyckelingredienser!

När grät du senast?

– Tidigare idag. Jag är väldigt emotionell och har nära både till skratt och tårar. Jag är övertygad om att alla människor ”behöver” gråta ibland och ”bara få ut det”. Nyss grät jag för att jag kände mig lite stressad och inte visste var jag skulle börja, jag grät på grund av frustration helt enkelt. Sen skrev jag en lista och insåg hur fåning jag var. Tadaa – så skrattade jag igen!

Och så, ditt allra godaste smalrecept?

– Något jag inte kan leva utan är bananpannkakor. Det är dessutom jätteenkelt:

  • 1 ägg
  • 1 banan
  • 1 tsk fiberhusk
  • 1/2 tsk bakpulver

Mixa allt till en jämn smet (det går också bra att bara mosa bananen och röra ihop resten). Spraya en teflonpanna med lite smörspray (enkelt sätt att bara få lite, lite fett i pannan) och klicka ut små plättar. Ha tålamod och stek på låg värme, så lyfter de fint av bakpulvret och blir sådär härligt luftiga. Servera med favoritkvargen och färska bär. Mums vad gott! Tror jag måste gå och göra mig en liten pannkakssats nu…

Fakta om Sundare Jennie

  • Namn: Jennie Isberg
  • Ålder: 29 år
  • Familj: Min sambo David
  • Bor: Västra hamnen, Malmö
  • Gör: Marknadschef på Lundalogik, ett IT-bolag från Lund

LÄS BLOGGEN HÄR!