Vi är så stolta att nu kunna presentera hälsopedagogen och träningsexperten Malin Nylén som ny bloggare på ToppHälsa.

Namn: Malin Nylén
Ålder: 41
Familj: Mårten Nylén, bonusdottern juli 10 år och hundarna Ninja och Nitro.
Bor: Stockholm
Gör: Frilansar som skribent och PR-konsult, träningsexpert i Aftonbladet Wellness och debuterar med humorboken för vuxna ”Muskler av plysch”. Driver familjeföretaget Team Nylen AB tillsammans med maken Mårten.
Aktuell med: Som ny bloggare på ToppHälsa. Läs bloggen här!

Hej Malin, hur känns det att börja blogga på ToppHälsa?

– Det känns verkligen superroligt att börja blogga på ToppHälsa. Gillar ToppHälsa eftersom att det är ett peppande och inspirerande livsstilsmagasin för vanliga aktiva kvinnor. Även för den som inte tränar. Förhoppningsvis blir man inspirerad att komma igång när man läser ToppHälsa.

Var har vi sett dig tidigare någonstans?

Jag är utbildad hälsopedagog och personlig tränare och har över 15 års branscherfarenhet. Var tidigare chefredaktör för Sportguiden och grundade därefter den rikstäckande motionsjuntan The B.A.B.Y. Network.

Jag är också hjärnan bakom det innovativa matte/hundträningskonceptet Lattematten Workout. Sedan Sportguiden har jag varit krönikör i flera magasin. För tillfället aktuell som träningsexpert i Aftonbladet Wellness.

Att jag är gift med Sveriges mest folkkära TV-ninja – Mårten Nylén, har ju också skapat en del brus. Tillsammans är vi aktiva i både träningslokalen, på resor och olika events i Sverige och utomlands. Kan hända att du läst om oss en och annan skvallerblaska. Eller träffat på mig på Instagram som @vardagspepp_med_malin

Vad kommer vi att få läsa i din blogg?

Jag vill inspirera mina läsare till att hitta sitt eget vardagsglitter. Vi människor har en förmåga att tro att ”alla” andra är så mycket mer framgångsrika och lyckligare än vad vi själva är. I de flesta fall har vi det så mycket bättre än vad vi själva vet om – bara vi har vett att stanna upp och uppskatta det fina vi har. Vi oroar oss och går händelser i förväg, ser till detaljer istället för helheten och är för lite i nuet. Den största glädjen finns oftast i det enkla och de små vardagliga tingen.

Det vill jag inspirera mina läsare att ta vara på genom enkla vardagliga tips, både när det kommer till träning, mat, tankesätt och livet i stort. Hur man kan med enkla medel göra livet så mycket bättre. Skillnaden mellan ett lyckligt och deppigt liv sitter oftast i ditt huvud. Det mesta i livet handlar om inställning!

Vad får dig att må bra?

Jag mår bra av att känna mig glad. Jag har mycket humor och tycker att skratta är något av det viktigaste av allt ur hälsosynpunkt. När jag skrattar känner jag mig levande och närvarande.

– när kropp och mitt inre harmoniserar och jag är i balans. När jag och Mårten har det bra blir jag glad. Jag blir glad av min familj och mina få men nära vänner. Våra två blandrashundar utgör en stor del av mitt välbefinnande. Vissa mediterar och yogar för att bli mer intakt med sig själva. Jag joggar med hundarna i skogen. Det är mindfulness (dogfulness) för mig!

Hur kan en träningsvecka se ut för dig?

Jag brukar snitta på fem dagars träning i veckan – funktionell styrka varvat med löpning och långa hundpromenader. Jag är även aktiv vardagsmotionär och promenerar hellre mellan möten än åker kommunaltrafik.

Vad får du din träningsglädje ifrån?

Jag vet inte om jag är så himla träningsglad alla gånger? Det handlar om prioriteringar. Disciplin. Det där med att sätta sig själv först och bestämma sig för att hälsan är viktig. Efter träningspasset är jag ALLTID glad. Jag mår inte bra om jag inte tränar. Den medvetenheten räcker för mig. Har man varit med att uppleva skillnaden mellan en stark, stolt och pigg kropp och en svag, håglös och trött, är det inget snack. Klart man tränar!

När det kommer till träning och hälsa handlar det om att göra det enkelt för sig själv. Det är vad du gör varje dag som gör skillnad i längden och inte vad du gör ibland. Alltså bättre att röra lite på sig varje dag än att maxa på gymmet en gång i veckan. Sätt inte upp för stor och ouppnåelig målbild, inför många små delmål på vägen. Beröm dig själv för det lilla, ha tålamod och gör träningen lättillgänglig. Att skapa en bestående och hälsosam livsstil måste få ta tid.

När skrattade du senast?

Säkert senast i dag. Jag har för det mesta nära till skratt och skrattar nog även då jag inte ens tänker på det. Jag och Mårten skrattar ofta så att vi gråter åt våra interna skämt.

När grät du senast?

Det händer mer sällan att jag gråter. Sist hände det när jag blev sentimental till en film. Jag tycker det är rätt skönt att gråta faktiskt. Överhuvudtaget är det skönt att känna mycket. Känslor är ett tecken på att man berörs och är närvarande. Att man inte är en avstängd människa som går på autopilot. Jag gråter också när djur far illa.

Och så dina 3 bästa tips för en peppigare vardag!

–      Gör det bästa med det du har, där du är, varje dag. Du skapar de bästa förutsättningarna genom att vara dig själv i alla lägen.
–      Var tacksam för det du har istället för det du saknar. Vi behöver inte massa prylar utan det behovet är oftast en projektion av någonting annat. Vi blir inte lyckliga av det vi vill ha. Vi blir lyckliga när vi har det vi behöver.
–      Rör på dig, ät, skratta och lev ditt liv här och nu. Följ ditt hjärta (magkänsla), det brukar bli bra. Se till möjligheter istället för hinder.

 

LÄS BLOGGEN HÄR!

NUVARANDE Ny bloggare på ToppHälsa: Hälso- och träningsprofilen Malin Nylén!
NÄSTA Så här ser den ”perfekta” mannen ut – i 19 olika länder