Militärträning: Skitigt, svettigt och underbart! Ta lera, vattenfyllda diken, skog och mark. Lägg till en stor dos militär disciplin. ToppHälsas Katerina Janouch har testat NMT, Nordic military training – en tuff helhets­träning för både kropp och själ.

Det jag just ska delta i heter NMT, Nordic military training, träning där man kombinerar kondition och styrka med vistelse i friska luften och en stor dos militär disciplin. Dessutom handlar det om teamwork, om att hjälpas åt i gruppen, om samarbete och lojalitet.

Det gäller att vara punktlig. Klockan 18.00 (eller ”eighteenhundred hours” som klockslaget ekar i min hjärna, skadad av ett antal amerikanska filmer med militärt tema som jag är) ska vi alla stå på led framför vår instruktör, som i kväll heter Jens. Vi har våra kulörta västar på oss, med orden Nordic military training tryckta på bröstet. Färgerna skiljer oss åt – de blå är ”rookies”, alltså nybörjare. De gröna är ”basic” – det vill säga sådana som är vana och har lite mer styrka i armar och ben och kondition i flåset. Sedan finns även kod, förlåt, färgen röd, för dem som är grymmare än Rambo. Till min stora förfäran placeras jag i den gröna gruppen.

Om det kommande passets karaktär vet ingen i gruppen något. Men att det är både styrka och kondis är ett som är säkert.
Överraskningsmomentet är en del av NMT:s upplägg. Man ska aldrig veta vilket pass som väntar. Exakt som i krig (och kärlek), antar jag.
– Lätt jogg framåt, ropar nu Jens.
Vi formerar oss i en kolonn om två och två och joggar ut från idrottsplatsen.

Vi stannar upp vid ett trästaket. Här ska hoppas över, springas till närmaste stängsel och tillbaka. Fem gånger. Hopp, hopp! Sedan joggar vi vidare. Ner till ängen. Genom skogen. Runt träden. Och så kommer ”röret”. Vadfalls? Nere i diket mellan två stora stenbumlingar finns visst ett avloppsrör på trettio meter som vi måste igenom.

militärträning

Det är skitigt vatten på botten och svårt att åla sig fram. Lyckligtvis får jag med nöd och näppe plats på alla fyra och slirar framåt på knä. Där framme ser jag ljuset och ankaret Susannes uppmuntrande röst. ”Bra jobbat! Du fixar detta!”

Myggen anfaller oss illvilligt, men nu finns inget utrymme för kärringgnäll. Vi formerar oss, får en tung boll att kasta, får samarbeta. Vi presenterar oss, skakar hand, hej kompis, det är viktigt att veta kamraternas namn. Så börjar de grymma och roliga övningarna. Vi kutar kors och tvärs, får dela upp oss i grupper, hämta pinnar i skogen, göra armhävningar. Var femte minut ska vi köra vår siffra. Armhävningar i det fuktiga gräset. Bara ner på knän och pumpa. Din siffra. Varken mer eller mindre.

Jag springer för brinnande livet. I början fick vi veta att vi aldrig skulle stå stilla under passets gång.  Om vi inte gör sit ups, bär varandra på ryggen eller står i plankan joggar vi lätt på stället. Hjärnan töms på allt oväsentligt innehåll. Det är bara här och nu som gäller.

På denna timme hinner de bli mina vänner, och med ens känns det som om jag älskar dem alla. Vi förenas, blir ett i vår kamp att klara av träningsmomenten så effektivt som möjligt. Svettiga, skitiga, och extremt schysta mot varandra. På slutet när jag tror att jag inte ska orka mer får jag en vänlig klapp på handen. Och då pallar jag lite till. Lite till. Lite till.
Efteråt.

Vi småpratar. Stämningen är på topp. Jag är pigg och sprallig av endorfiner och ett nytt självförtroende fyller mig. Jag har sprungit och krälat och stånkat som en galning, men jag klarade det! Jag gav inte upp. Och den känslan går inte att köpa för pengar.

Varför mår jag så in i bomben bra? Egentligen är det svårt att förklara. Men min snabbanalys är att NMT plockar fram vårt ursprungsjag. Plus att den där oldschool-känslan påminner om min barndom på 60- och 70-talet. Klättra i träd, springa ute på kvällen, skita ner sig med lera. Vuxendagis, säger någon ömt och – ja. Den här känslan går inte att få fram på gymmet, på löpbandet, ensam i joggingspåret.

Jag tänker absolut komma tillbaka. Redan på fredag, fast då klockan 06.15 på morgonen. Och jag är fortfarande aningens nervös. Men mest längtar jag.
Armhävningsrekordet då? Det gick över förväntan! Jag gjorde 65 stycken under den dryga timmen passet pågick.
13 gånger 5 blir exakt så mycket.
Tamejtusan om jag inte hade klarat av hundra.

LÄS OCKSÅ: Kom igång med pulsträning – här är 3 träningsprogram

 

Detta är NMT – Nordic Military Training

I NMT tränas muskelstyrka, kondition och uthållighet. Deltagarna använder den egna kroppen och det som finns att tillgå i skog och mark. Konditionsträningen kan innebära allt från back- till terränglöpning eller intervallträning, och styrketräningen kan innebära att göra armhävningar, hang-ups eller att springa med en kamrat på ryggen en viss sträcka. Varje pass leds av 1–2 instruktörer och 1–2 ankare (frivilliga medhjälpare som hjälper och peppar gruppen).

Vem kan träna? NMT är för alla – både otränade och vältränade. Träningen nivåanpassas efter gruppen/individerna.
Var finns militärträningen? I dag finns NMT i Stockholm, men fler städer står på tur.
Vad kostar militärträning? Det finns olika alternativ, från 280 till 600 kr/månaden. Rookie-camp kostar 1 900 kr för tre månader plus 100 kr i deposition för träningsvästen. Om man är två som anmäler sig får man rabatt på avgiften.
Vilken utbildning har instruktörerna? Alla instruktörer har militär bakgrund eller är från brandkåren eller polisen. Ankare är träningserfarna människor med olika bakgrunder.

Läs gärna mer på:
www.nordicmilitarytraining.se.