Vad gör vi när vi vill träna mage men har tröttnat på gamla plankan och sit ups? Vi vänder oss till ett superproffs förstås! Vi frågade träningsexpert Olga Rönnberg vilka hennes favoritövningar är - och lät vår träningsredaktör Sandra Hiort testa dem!

Olga Rönnberg om magträning:

– Magen är ditt center. Den är med i precis allt du gör: står, sitter, lyfter tungt… Use it or lose it! Tänk på andningen när du tränar mage. Många håller andan eller andas ytligt. Lär du dig hur du ska göra så kommer du att kunna träna magen, indirekt, även när du styrketränar. Tänk också på att stå mer än du sitter, för att undvika tajta höftböjare som bidrar till att du svankar. Och glöm inte att träna sätet, som faktiskt är en del av en stark bål!
Hur når vi resultat?
– Sträva efter bålkontakten först. Du ska känna det innan du fokuserar på att se det. Till exempel att du kan stå länge utan att vilja placera kroppens vikt på ena höften.
Och om vi tappar motivationen?
– Jag tror inte på rolig träning, vissa saker måste göras. Suck it up helt enkelt! Variera träningen och glöm inte de sneda magmusklerna.

Läs också: 6 effektiva övningar för att få platt mage

Olgas 3 favoriter för att träna mage

1VERTIKAL PLANKA MOT VÄGG

träna mage

1A Stå mot en vägg och sätt i händerna framför dig, i axelhöjd. Ta ett par steg bakåt och håll kroppen rak. Andas in genom näsan, ut genom munnen. Dra in naveln mot ryggraden lite lätt.

träna mage

1B Efter tio gånger – släpp ena handen och gör samma sak med en arm. Byt sedan arm. Utmaningen ligger i att behålla neutral position.

Läs också: Bästa magövningarna med gummiband

2 PLANKA MED VÄGGSTÖD

träna mage

Sätt händerna i golvet en bit ifrån väggen. Sätt fötterna mot väggen och lyft upp kroppen. Gå med fötterna på väggen tills du hamnar i en planka, med kroppen parallell mot golvet. Stå kvar så länge du kan och fokusera på andningen. Tänk på att inte hålla andan.

Läs också: Paolo Robertos favorit-magövningar

3 SIDOHÖFTLYFT PÅ BÄNK

träna mage

Sätt armbågen på en bänk, se till att armbågen hamnar precis under axeln. Lyft upp höften till en strikt, rak planka. Undvik att hänga i axeln, utan tryck ifrån bänken med underarmen. Håll i 30-60 sekunder per sida.

Läs också: Effektiv träning för rumpa, mage och lår

Träningsredaktör Sandra om övningarna:
– Övning ett är en bra första övning, här hittar man verkligen magstödet och kopplar på det.

Tvåan är en effektiv utmaning – och att klättra på väggarna är ju alltid kul!

Sidoplankan bränner skönt. (Ännu mer om bänken är lite lägre än pallen vi hade här. )

Tre övningar som känns på tre helt olika sätt, det gillar vi!

Psst! Vill du få fler tips på övningar och lära dig mer om träning och hälsa? Kolla in vår succébok:
stora boken om din hälsa

Lite ur innehållet:
➔ Så får du ordning på mat, träning och sömn
➔ Hitta dina socker-fällor och bli kvitt sötsuget
➔ Test: Vilken träning passar dig?
➔ Vägarna till hållbar viktsuccé
➔ Sov gott med metoderna som funkar

Köpknapp_rosa

NUVARANDE Olga Rönnbergs favoritövningar för stark mage
NÄSTA Är energidryck bra eller bara farligt? Dietisten svarar!