Är träning svaret på alla problem? Hmm, ja, i stort sett om du frågar PaoloRoberto. Men träningen behöver inte äta din tid - ge det en kvart om dagen bara. Här är fem av Paolos favoriter när det kommer till träningsövningar!

Paolo Robertos bästa träningsövningar
Paolo Roberto
Ålder: 50 år.
Gör: Träningsprofil och entreprenör.
Bor: I Nacka, Stockholm.
Familj: Barnen Enzo, 14, och Elisa, 11 år.

F

ör 14 år sedan var träningsprofilen och entreprenören
Paolo Roberto småbarns-pappa. Det var också då, när han en dag satt hemma i soffan och lade handen på magen, som hans träningskoncept 15 med Paolo föddes.

– Jag kände på magen att jag började bli tjock. Där och då lovade jag mig själv att träna 15 minuter om dagen, varje dag!
Och även om mycket har hänt sedan boken Träna en kvart om dagen med Paolo(Fitnessförlaget) kom, så håller han fast vid konceptet.
– Jag börjar varje dag med en grundkvart. Värmer först upp, kör några minuter skills – står på händer, gör volter … Sedan explosiva övningar. Numera följt av stretch.
För i takt med fler år och mer kunskap har de där kvartarna förändrats en del. Men träningen görs alltid med kroppen som redskap.
– Från början körde jag fysträning från boxningen, med åren har övningsbanken vuxit. På senare tid har jag lagt mer fokus på rörlighet också. Jag fyller snart 50 men är mer vältränad än någonsin – mer vig, mer explosiv.

Paolo Roberto vill att du tänker på varför du tränar

Paolos mål med sin numera digitala tränings-tjänst 15 med Paolo är att lära folk att börja med en rutin, att tänka lite djupare.
– Jag vill att du ska tänka “varför tränar jag?”. Vet du inte varför kan du inte ta reda på hur du ska träna. Själv tränar jag för att orka mer, må bättre och få mindre ont i kroppen. Så jag tränar en blandning av kondition, styrka och yoga.
Det må ha varit en mjuk mage som drog igång det hela, men utseende är inte Paolos fokus idag.
– Alldeles för mycket träning är kopplat till mat och hur man ska se ut. Men filar du bara på ytan, så blir det tomt i bröstet. Träning är inte en bestraffning för något du har ätit, träning är en manifestation av vad din kropp klarar. Ett pass är en lycko-fest för kroppen! Du blir gladare, mer fokuserad och sover bättre om du rör på dig.

Så hittar du träningsmotivationen

Knepet för att motivera sig är, enligt Paolo, att koppla träningen till just något positivt.
– Varje gång jag har tränat skriver jag ner det som var bra. För att få en positiv bild av det jag gör. Alla dina beslut i livet baseras på känslor. Och känslor styr alla dina handlingar.
Ett knep för att hantera känslor har Paolo fått med sig från en yogalärare i Indien.
– Meditation och yoga är ett verktyg för att inte låta känslorna styra mig. Jag försöker se på känslorna som en motorväg. Står du mitt i vägen, så låter du känslorna ta dig med full storm och svepa med dig. Men sätter du dig vid sidan av blir du inte överkörd, du ser känslorna och väljer själv hur du påverkas. Det är jättesvårt, ingenting jag behärskar fullt ut. Men jag försöker.
Yogan är också, tillsammans med träningen, Paolos sätt att hantera stress.
– Jag jobbar mycket. Har nästan 200 anställda, driver tre restauranger, har hotell, lanserar produkter, skriver böcker … Det är träningen som får mig att orka. Ju hårdare jag jobbar, desto mer förstår jag att jag måste träna. För att inte stressa, för att sova bra, för att fokusera och må bra. Varje träningspass avslutar jag med meditation. Minst tio djupa andetag. För att stoppa stresshormonerna som kommer igång när vi tränar och stänga av. Det går inte att stressa vidare efter det.

Paolo gillar att testa sina gränser

Paolo jobbar sju dagar i veckan. Sju. Schemat är satt i god tid. Livet är planerat månader i förskott. För någon som inte gillar rutiner kan det säkert kännas stressande att aldrig ha en ledig dag. För Paolo är det tvärt om. Det är ramarna som ger honom frihet. Följer han schemat når han sina mål. Utan att behöva fundera på om han lägger tid på fel saker.
– Jag älskar mina företag och att utvecklas. Att pusha mig själv och se var mina gränser går. Jag har ingen utbildning. Jag är en medioker människa på många sätt. Men vad man ska skapa med sitt eget svett och fokus motiverar mig.
Därmed inte sagt att varje dag är en dans på rosor.
– Stress tillhör livet, knäcka ihop gör alla någon gång. Alla fuskar med träningen ibland. Alla kraschar mentalt ibland. Även jag. Det viktiga är att inte packa ihop och bosätta sig i misslyckandet. Ett misslyckande är inte din begravning, det är en del i processen.
Vad händer när du kraschar?
– Jag skriker, blir frustrerad. Sedan tränar jag mig ur kraschen. Hur galen du än är, så är det bara att dra på löparskorna. Pumpa ur alla dina problem. Det går inte att må dåligt efter det! En halvtimmes träning skapar lika mycket positiva hormoner som 10 ml morfin. Fyra kilometer löpning motsvarar ett prozac-piller.
Reflekterar du över vad som har hänt?
– Självklart. Men det handlar om att ha en större framruta än backspegel i perspektivet på sitt eget liv. Men du behöver förstås också en backspegel för att köra bil. Jag har omdefinierat mig själv många gånger. Som efter skilsmässan. Det är mitt fel att vi är skilda, jag kunde ha gjort bättre. Men det som har hänt har hänt. Det säger ingenting om min framtid, som kan bli fantastisk.
Vad tar du med dig?
– Varje gång man misslyckas blir man starkare. Du behöver bara fortsätta utmana dig själv, det är så du överlever fruktan. Allt du har drömt om finns utanför din trygghetszon. Trygghetszonen är dit drömmar går för att dö. All förändring är jobbig, men fruktansvärt nödvändig.
Hur jobbar du med mål?
– Jag har både kortsiktiga och lite längre mål. Och schemalägger livet efter dem. Det handlar om att prioritera sitt schema istället för att schemalägga sina prioriteringar. Har du inte en plan kommer du snart att sitta och se på dansande katter på Youtube.
Vad är dina mål just nu?
– Träningsmässigt har jag en lista på kylskåpet med säkert 20 punkter. Jag vill få tillbaka min headspin (jag har ju kommit trea i breakdance-SM en gång i tiden) och kunna göra tre snurrsparkar i luften. Sedan har jag alltid som mål att städa i mitt liv. Rensa surdegar. Gör mig av med relationer och arbetsuppgifter som inte ger mig något. Det är jätteviktigt att ha människor i min närhet som lyfter mig. Vill du flyga som en örn, kan du inte umgås med höns.
Vad vill du göra längre fram?
– Jag blir kanske blir jordbrukare, startar bondgård. Kanske har bufflar och gör mozzarella. Och får som man vallar. Där jag kommer ifrån är djur inte instängda.
Och tränar minst en kvart om dagen…?
– Såklart! Jag går upp 5:30 och tränar. Du hittar inte tid att träna, du skapar den. ”Jag har inte tid att träna” är vuxenversionen av “hunden åt upp min hemläxa”.
Men … 5:30?
– Jamen fatta – du får en timme som bara du äger, innan alla andra vaknar. Du kan träna, dricka kaffe, läsa tidning. Känna att du lever. Bli hög på träning. Det är en jävligt skön känsla!

Paolo Robertos bästa träningsövningar

Träna 15 minuter – Paolo Robertos bästa övningar

Här kommer ett program från Paolos träningssida 15medpaolo.se. Gör fem repetitioner av varje övning. När du är klar – börja om från början. Kör totalt i en kvart.

PAOLO VISAR ÖVNING 1: ARMHÄVNING MED BEN

Paolo Robertos bästa övningar

Foto: FOTOGRAF PETER JOENSSON

A Ligg i armhävningsposition med rak, stabil kropp.

Paolo Robertos bästa övningar

B Gå ner i en armhävning.

Paolo Robertos bästa träningsövningar

C Stanna någon centimeter från golvet och sträck ut ett ben åt sidan. För tillbaka benet och tryck dig hela vägen upp igen. Är det tungt så sätt i knät. Jobba med samma sida fem gånger, byt sedan och jobba med andra sidan lika många gånger.

Tränar: Armar, bröst, bål.

Läs också: Paolo Robertos favoritövningar för mage

PAOLO VISAR ÖVNING 2: PISTOL MED STOL

Paolo Robertos bästa träningsövningar

A Stå framför en stol.

Paolo Robertos bästa träningsövningar

B Sätt dig ner en bit med ena benet framsträckt. För fram tyngden när du går ner med rumpan och låt rumpan bara precis snudda stolen innan du direkt reser dig upp igen. Jobba fem gånger med samma ben och byt sedan och gör fem gånger på andra sidan.

Tränar: Rumpa, lår, vader, bål, balans.

PAOLO VISAR ÖVNING 3: SUPERSKRUV

Paolo Robertos bästa träningsövningar

A Ligg raklång med händerna i golvet, rakt under axlarna, och fötterna på en stol eller liknande. Spänn hela kroppen och tryck ifrån med armarna.

Paolo Robertos bästa träningsövningar

B Dra fram ena knät, diagonalt mot motsatt armbåge. Nudda, gå tillbaka. Gör likadant med motsatt sida. Jobba tills du har gjort fem gånger på varje sida.

Paolo Robertos bästa träningsövningar

Enklare alternativ: Jobba med knät fram till armbågen på samma sida, eller jobba utan stol med fötterna i golvet. Alternativt gå ner på knä och jobba därifrån.

Tränar: Bålstabilitet och muskler i hela kroppen.

PAOLO VISAR ÖVNING 4: DJUPA GRODHOPP

Paolo Robertos bästa träningsövningar

A Sitt på huk.

Paolo Robertos bästa träningsövningar

B Ta sats, hoppa fram samtidigt som du

Paolo Robertos bästa träningsövningar

C vänder dig i luften och

Paolo Robertos bästa träningsövningar

D landar med ryggen åt det håll du tittade från början. Jobba upp, och gå djupt ner med rumpan i varje landning. Upprepa fem gånger.

Tränar: Explosivitet, puls, lår, rumpa.

PAOLO VISAR ÖVNING 5: BÅT TILL BRÄDA

Paolo Robertos bästa övningar

A Sitt i båt, eller som ett v, med raka ben och rak rygg. Gå sakta ner med ben och överkropp, långsamt och stabilt.

Paolo Robertos bästa övningar

Foto: FOTOGRAF PETER JOENSSON

B Vänd precis innan fötterna och huvudet nuddar golvet och gå snabbt upp till ditt snygga v igen. Sänk långsamt ner igen. Gå upp och ner fem gånger.

Tränar: Mage, bål.

Läs också: Paolos PT-skola del 1 – mage & rygg

Läs också: Paolos PT-skola del 2 – bättre förbränning

Läs också: Paolos PT-skola del 3 – styrka & smidighet

Text Sandra Hiort Foto Peter Jönsson

Psst! Är du mer inne på skidåkning? Följ med på skidhelg i Tällberg!

Topphalsa.se_header

SKIDHELG I TÄLLBERG 2020

När: 14-16 februari 2020
Var: Villa Långbers i Tällberg
Pris: 4 395 inkl moms. Enkelrumstillägg tillkommer på 300 kr

Allt detta ingår:
– Boende del i dubbelrum
– Frukost, lunch, mellanmål & middag
– Alla aktiviter i programmet

LÄS MER OCH BOKA HÄR!