Du kan påverka din lycka och livsglädje mer än du tror! Nyckeln till leendet på läpparna är ord som Njuta. Uppskatta. Och Älska. Vänta inte till imorgon, förbättra ditt liv nu. Här får du konkreta tips för energikickar rakt in i vardagen.

Du kan faktiskt själv påverka hur glad och lycklig du är, så gå inte och vänta på att mer energi ska flyga in genom dörren till sommaren. Den mentala inställningen till livet, till det som händer runt omkring dig är en viktig faktor för att höja livsglädjen.

Så blir du lycklig – våra bästa lyckotips!

Unna dig själv att må bra! Sätt dig genast och gör en kort lyckolista!

Skriv ner – vad gör dig lycklig?

  • Vad som är viktigast för dig i livet.
  • Tre egenskaper du har som är bra!
  • Dina tre favoritprylar hemma.
  • Tre positiva saker med den här dagen.
  • Vad du allra helst vill göra just nu.
  • Vem du helst går och fikar med. Fundera på varför.

 

gör din egen lycka

Kärleksboosta andra

Om du ger bort ett kilo kärlek och komplimanger får du två kilo tillbaka. Kramas ofta, skriv gulliga lappar till den du älskar och kom ihåg att visa uppskattning till dem som finns där. Det är grymt inspirerande att göra någon glad!

Energikickar runt omkring dig

Fundera på om du har vänner omkring dig som kan glädjas med dig, ge dig energi. Samla på härliga minnen, tankar, känslor och bevara dem i ditt hjärta. Plocka fram dem då och då! Fundera ut vad du vill göra – och gör det!

Upplev en mysig fika i skogen eller en drömresa. Skaffa några prylar att glädjas åt hemma. Det kan vara en fantastisk tekopp för frukost eller en färgglad eller rolig kudde i soffan som får dig att dra på smilbanden varje gång du ser den. En härlig ringsignal i din mobil får dig på gott humör varje gång det ringer!

Fler lycko-tips!

  • Träning ger endorfinkickar! (som gör dig glad)
  • Bra och regelbundna måltider får kroppen i balans
  • Unna dig vila och lugn för återhämtning
  • Stäng av tv:n ibland och gör något tillsammans!
  • Frisk luft gör underverk
  • Stanna upp och lyssna, lev i nuet!
  • Skratta ofta