Trädgårdsterapi – ja, det finns! Skötsel och odling har flera vetenskapligt bevisade positiva effekter på vår hälsa. Blommor och ogräsrensning kan sänka blodtrycket, öka hjärnans aktivitet och ge en allmän positiv känsla. Här är 5 anledningar att odla mera, oavsett om du har en trädgård, balkong eller några krukor i fönsterkarmen.

1. Trädgårdsarbete är lika med motion

Trädgårdsarbete leder till måttlig och varierande motion, och så är det roligare än att stå på ett löpband i ett gym. En stor Stockholms studie visade att vanligt trädgårdsarbete drog ner risken för stroke och hjärtattack med upp till 30 % för dem över 60. För mycket sittande är farligt för hälsan, så bryt upp så mycket som möjligt.

Tips: Se till att variera mellan olika uppgifter och skaffa bra ergonomiska redskap som passar just dig. Upphöjda bäddar kan spara ryggen. Prova 30 minuters trädgårdsarbete per dag eller ta 15 minuter på morgonen och 15 efter jobbet.

 

2. Öka D-vitaminnivåerna naturligt – gå ut i solen

När du går ut i 10 min i trädgården eller på balkongen exponera du din hud för solen så att det ska bildas tillräckligt med D-vitamin för att minska risken för hjärtsjukdomar, benskörhet, och olika former av cancer.

Tips: Skippa solskyddskrämen de första 10 minuterna. Ska du vara ute längre och det är stark sol, har du med dig krämen i verktygsbältet och smetar snabbt på det resterande tid.

 

3. Dåligt minne – arrangera en balkonglåda

Forskare har funnit att dagligt trädgårdsarbete representerade den enskilt största riskreduktionen för demens. Det minskar förekomsten med 36 %. Med det sagt borde det vara logiskt att man även kan arbeta upp sitt minne på samma sätt med trädgårdsarbete som innebär hjärngympa med uthållighet, inlärning, problemlösning, och sensorisk medvetenhet.

Tips: Ta en paus i pluggandet eller styrelsearbetet. Se om du kan lösa ett problem i trädgården t ex hur pionerna ska bindas upp, bladlössen bekämpas eller varför inte bara vara kreativ och arrangera en rabatt, samplantering i kruka eller planera en sitthörna.

 

4. Stressa ner – gå ut och rensa ogräs en stund

Kortisol ”stresshormonet”, påverkar humöret negativt. Kroniskt förhöjda kortisolnivåer har även kopplats till försämrat immunförsvaret, fetma, dåligt minne och inlärningsproblem, samt hjärtsjukdomar. En holländsk studie visade hur en grupp som gick ut och ägnade sig åt trädgårdskötsel istället för att läsa en bok inne, sänkte sina kortisolvärden och lättare löste ett problem efteråt. De upplevde även sitt humör som bättre och stressen var lägre.

Tips: Känner du av stressen, gå ut en stund och titta till trädgården. Det finns alltid något man kan göra, vattna, beskära, rensa eller bara gå runt och njuta, kläm några bladlöss. Inne kan du knipsa av döda blommor, plantera om eller ta sticklingar.

5. Få bättre självkänsla – sätt ett frö

Utöver vetenskapliga studier om hormonvärden, så finns det väl inget som höjer självkänslan som att klara av att hålla liv i en planta, att se den växa upp från ett frö till en vacker blomma eller något som går att skörda och äta. Att utföra en handling som påverkar en positiv förändring, som att vårda en växt, är en kraft som inte ska underskattas.

Tips: Visst kan man misslyckas även i trädgården, det gör proffsen jämt. Kom ihåg att det är mycket lättare och oftare som man lyckas. Det värsta som kan hända är ju bara att det blir kompost och så börjar man om. På vintern eller inne kan man grodda, för snabbt resultat.

 

Kolla in vår systertidning Allt om Trädgårds nya shop. Där finns växterna, de schysta krukorna och allt du kan tänkas behöva för att lyckas. Satsa på en hälsosam säsong med växter av högsta kvalitet från 19 kr!

NUVARANDE Plantera mera! 5 sätt som trädgårdsarbete förbättrar din hälsa
NÄSTA LCHF – här är allt du behöver veta (faser, mat & recept)