Redo att stärka magen och ge den en rejäl omgång? Här är PT:n Sabina Dalfjälls tre favoritövningar!

NAMN: Sabina Dalfjäll
ÅLDER: 41 år.
GÖR: Personlig tränare, koreograf och dansare.
BOR: Stockholm.
TRÄNAR MAGE: ”Varje dag!”

PT SABINA DALFJÄLL:
”JOBBA I OLIKA VINKLAR”

– Magen håller upp hela kroppen. Utan koppling till din core skadar du dig lätt och felbelastar kroppen. Variera din magträning med olika övningar och tänk på att träna baksidan lika mycket som framsidan. Magen tränar man egentligen hela tiden, även i en knäböj, så oavsett vilken övning du gör ska du alltid känna en anspänning i bålen.
Hur når vi resultat?
– Se målbilden framför dig. Vill du få synligare magmuskler så spelar kosten stor roll. Hamburgare och snabbmat tar dig inte till drömkroppen, inte ens om du tränar. En stark kropp, och ett hälsosamt liv, kräver bra mat. Välj närodlat och ekologiskt. Vill du åt en stark core ska du lära dig rätt teknik i övningarna. Med rätt teknik kan du nå vilka resultat som helst!
Hur gör vi för att inte tröttna?
– Var uppfinningsrik, våga testa nya övningar, och experimentera. Med variation kommer du aldrig att tröttna!

PT:n Sabina Dalfjäll tipsar om övningar (som här nedan visas av träningsredaktör Sandra Hiort):

Sabinas 3 favorit-magövningar:

”De här övningarna är bra att kombinera eftersom du använder bålen på tre olika sätt, med olika vinklar och belastningar. Kör till exempel 10 repetitioner x 3. ”

1 PLANKA MED TWIST

magövningar

1A Stå i plankposition.

magövningar

1B Droppa höften från höger till vänster. Spänn bålen och släpp inte i svanken.

2 GUNGANDE BÅT

Magövningar

2A Sitt ner och sträck ut armarna. Lyft upp benen och håll dem raka.

magövningar

2B Spänn bålen och gunga fram och tillbaka.

3 FÄLLKNIVEN

Magövningar

3A Ligg på rygg, pendla med ena benet mot ena handen. Toucha och pendla andra benet motsatt arm.

Magövningar

3B Fäll sedan in båda benen mot armarna. Ha raka ben hela tiden, benen nuddar aldrig golvet.

ToppHälsas träningsredaktör Sandra Hiort testar:

– Planka blir ju så mycket roligare i rörelse, och att doppa höften i marken kräver bålkontroll. Minst lika kul och utmanande är det att gunga i båten. Lite fällkniv på det och magen är mör och genomjobbad. Roliga övningar som känns!

Foto Kristian Pohl

Psst! Tanka ännu mer inspiration och kom in i bra träningsvanor på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

NYHET – CHALLENGE WEEKEND PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter och träningspass på schemat.

NUVARANDE PT:ns bästa magövningar för stark och stabil core
NÄSTA Tappa flera kilon på 4 veckor – effektivt promenadschema dag för dag