Fråga: Både på stranden och i perfekt sittande jeans är det så snyggt med en ”upplyft” putrumpa. Det vill jag ha! Men hur gör jag? När jag tränar regelbundet och bra, då ser jag ganska snabbt och lätt resultat på andra delar av kroppen, som benen när jag springer. Men den mest eftersträvansvärda delen, där syns inte mycket. Vad gör jag med den?/Erika

ToppHälsas PT Michael Hansson Sjöö svarar:

– ”Rumpträning” är hett just nu och jag förstår om man vill fylla ut sina jeans på ett sätt man trivs med. Som vanligt vill jag bara påminna om att inte alltför mycket dela upp kroppen i mindre områden – om man nu inte håller på med bodybuilding. Det är inget fel med det, men det är inte funktionellt, som jag ser det. Det är väl för att jag alltid har hållit på med idrott som jag ser kroppen som en enhet.

Men visst kan man komma åt rumpan med bra övningar! Här får du fyra övningar som jag gillar och du gör dem efter rekommenderat antal set och reps.

4 övningar som tränar rumpan

1 Viktat utfall

Träna rumpa

A Omfamna en boll, kliv fram med ena benet och lägg kroppsvikten på det.

träna rumpa

B Luta dig fram över benet när du sjunker ner i ett utfall. Bollen behöver inte vara tung, däremot kan du utföra rörelsen med relativt hög hastighet.

Gör 3 set x 12–15 rep på varje ben. (Du kan använda en viktskiva om du vill.)

2 Step up på låda eller stol

träna rumpa

A Börja stående med en fot på lådan, och det andra benet bakåt. Luta dig fram.

träna rumpa

B Tryck ifrån och ställ dig upp på lådan. Sträck på dig och spänn rumpan innan du vänder och går ner igen.

Gör 3 set x 8–12 rep på varje ben.

3 Skridskohopp

träna rumpa

A I det här hoppet ”kastar” du din vikt i sidled, stannar till med kontroll så att du ”fångar upp” kroppen med balans.

träna rumpa

B Kasta dig tillbaka till den
andra sidan.

Gör 3 set x 10–16 hopp.

Enbens-höftlyft

träna rumpa

A Ligg på golvet och placera ena hälen på en låg låda (eller på golvet). Låt det andra benet peka framåt/uppåt i luften. Låt armarna ligga längs med sidorna.

träna rumpa

B Tryck ifrån med foten på lådan (eller i golvet). Pressa höften mot taket. Stanna till innan du vänder och gå ner igen.

Gör 3 set x 10–12 rep på varje ben.

Psst! Kom med och träna din rumpa – och resten av kroppen – på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand

NUVARANDE PT:ns effektiva övningar som ger dig rundare rumpa
NÄSTA Att jogga med hundar blev Pernillas ”terapi” efter ett destruktivt förhållande