Rätt kost kan behandla både depression och trötthet, menar forskarna. Här kommer listan med maten, som enligt forskarna, kan peppa ditt humör!

Även om solen skiner och våren kommer är det lätt att känna sig depreminerad och trött. Vintern tar mycket energi och nu är det dags att fylla på – inte bara med solljus!

Kosten du äter är mera viktig är du kanske tror för att kunna hjälpa dig att förvandla depp till pepp.

Forskarna kan visa att de som äter mera frukt och grönt till exempel blir på sämre humör, medan en person som äter mycket vitt mjöl, rött kött och socker löper 40 procent större risk att drabbas av en depression.

Att just socker är dåligt har vi ju hört förr, vilket också är motsägelsefullt eftersom hjärnan faktiskt lever på socker.

– Får vi för lågt blodsocker blir vi till exempel trötta, hängiga och kanske sura och lättretliga, förklarar Mai-Lis Hellénius, livsstilsprofessor på Karolinska Institutet.

TEST: Är du i riskzonen för utmattningssyndrom?

Så behandlar du dig själv med mat

För att må bra måste vi alltså mata hjärnan med rätt mat – och rätt socker. Men inte med vilket socker som helst. Bäst är ett stabilt flöde energi i form av kolhydrater som finns i grönsaker och frukt, vilka omvandlas till socker i kroppen. Då får du också i dig fibrer. Frukt och grönt är dessutom vitamin- och antioxidantrika och hjälper kroppen att bekämpa skador.

Raffinerat vitt socker ger visserligen en kick, men den är bara tillfällig och socker är dessutom inflammationsdrivande.

Vilken kost ska vi äta vid depression?

Så vad bör vi äta för mat? Både forskarna och Mai-Lis Hellénius rekommenderar en medelhavskost. Det ger bra kolhydrater och goda fetter som boostar hjärnan, vårt fettrikaste organ. 

– En god grundregel är att både i mellan- och huvudmål utgå från grönt, frukt och bär, som bidrar till välmående i hjärnan. Tänk också på att äta varierad kost och gärna från hela färgpaletten. Det finns inget däggdjur som behöver en så varierad kost som människan, säger Mai-Lis Hellénius.

Källor: British Journal of Health psychology, Harvard School of public Health.

Lista på bra kost vid nedstämdhet och trötthet:

GROVT BRÖD

Spannmål är en utmärkt källa för B-vitaminer och fibrer. Så knäckebröd gjort på råg eller fullkornsbröd utan tillsatt socker är toppen.

NÖTTER OCH FRÖN

Ger dig både fleromättade fettsyror och till exempel B-vitaminer och zink. innehåller även tryptofan.

RÖTT VIN

Kanske inte den behandling mot depression som man tror. Men bra i måttlig mängd eftersom både alkohol (i rimlig mängd! ) och flavonoiderna (en typ av antioxidant) anses hämma inflammationer.

KAKAO

Använd dig gärna av rå kakao. Det innehåller ungefär fyra gånger så mycket antioxidanter som ”vanlig” som rostats och därmed förlorat mycket av sina nyttigheter.

TOMATSÅS

Lykopen – ämnet som ger tomater sin röda färg – är en kraftig antioxidant som blir ännu effektivare när den värms upp. Lykopen finns också i morötter och röd paprika.

OLIVOLJA
Innehåller fytokemikalier, en typ av antioxidant, och är rik på enkelomättade fetter.

LAX

innehåller mycket omega 3, ett fett som både boostar hjärnan och hämmar inflammationer. Makrill och sill är också utmärkt mat.

BALJVÄXTER

Linser och bönor är bra vegetabiliska proteinkällor. innehåller tryptofan, en aminosyra som skickar signaler till hjärnan att börja producera serotonin, ett hormon som gör dig lugn och glad. Innehåller även B-vitaminer och zink som anses stabilisera humöret.

MÖRKGRÖNA GRÖNSAKER

Till exempel grönkål, spenat och broccoli innehåller både mycket antioxidanter som hämmar inflammationer, och klorofyll som gör oss piggare. Men alla grönsaker är självklart bra. Tumregeln är: ju mer färgglada, desto mer antioxidanter.

FRUKT OCH BÄR

Matar hjärnan med bra kolhydrater och vitaminer. Dessutom finns det fibrer i frukt (hel, inte juicad), vilket ger ett jämnare blodsocker.

 

OBS! Har man varit väldigt trött och nedstämd under en längre tid ska man naturligtvis uppsöka läkare.