Känns magen uppblåst och svullen? Du måste inte följa krångliga dieter och ligga i hårdträning för att slippa putet. Här får du istället fyra enkla tips som gör magen platt till sommaren.

Tips 1: Dra ner på jäsare – och få plattare mage

Ta bort de livsmedel som har en hög halt av kolhydrater som jäser och bildar gaser. Framför allt bröd och pasta, vitlök och lök.

Tips 2: Ät regelbundet och rätt

Ät regelbundet och små portioner; frukost, lunch, middag och två mellanmål. Undvik också alltför fet mat, socker, alkohol och rött kött.

LÄS OCKSÅ: Så stoppar du sötsuget – 9 tips som faktiskt fungerar!

Tips 3: Skriv mat- och magdagbok

Att skriva mat- och magdagbok kan vara ett sätt att få koll på vad som gäller för just din mage. Vad vi är känsliga för är individuellt. Någon tål laktos, en annan laktosfritt – en tredje är kanske istället känslig för mjölkproteinet.

Skriv ner allt du äter, när du äter det och hur magen känns vid olika tider på dagen.

Tips 4: Motionera magen & gör bålövningar    

När du rör på dig påverkas tarmarna. Magen fungerar bättre och du minskar risken för uppblåst, bubblig mage. Funkar magen dåligt – testa att ta en snabb promenad. Rör på dig varje dag och undvik att sitta still för långa stunder.

Rör gärna på dig minst en gång i timmen om du har ett stillasittande jobb. Tränar du stärkande bålövningar får du också en plattare mage med snabbt synligt resultat.

THTranamedbalk2