Bara genom att tänka på att gäspa kan din kropp få dig att göra det. Här är de möjliga anledningarna bakom gäspningar och hur du kan bli av med behovet att gäspa – när du inte vill det.

Gäspade du när du läste rubriken? När du såg bilden? Eller försöker du hålla inne en gäspning nu? Nu vill du säkert gäspa, eller hur? Det är inte konstigt! Och om din kropp väl känner att den vill gäspa är det lika bra att låta den få göra det! När du gäspar får du in nytt och fräscht syre till hjärnan. De frigör även spänningar i kroppen. 

Varför gäspar man?

En gäspning är en reflexmässig inandning. Majoriteten av världens däggdjur gäspar, inklusive vi människor, från att vara tre månader gamla foster. Varför vi gäspar är inte helt klarlagt, men det finns många teorier och kanske hänger de alla ihop. Är du uttråkad, trött, druckit mycket alkohol eller ätit mediciner kan det påverka gäspandet.

Gäspar vi för att få syre?


Den populäraste teorin är att gäspningar hjälper kroppen att få in mer syre. Vilket är sant! När du gäspar får du ner mer luft i lungorna som i sin tur pumpar igång kroppens blodflöde. Men! Det är nödvändigtvis inte därför gäspningen uppstår. Om behov av mer syre är anledningen till att du gäspar, tänk då hur mycket du måste gäspa när du är ute och springer, kör ett hårt boxningspass eller simmar!

Gäspar vi för att reglera temperatur?


Däremot är temperaturreglering en mer vetenskaplig anledning till att gäspa. När kroppstemperaturen höjs över det normala kan intaget av syre få kroppen att svalkas. Gäspen blir då hjärnans kylare. Det är på grund av temperaturen som du gäspar när du är trött eller uttråkad. När din hjärna inte är stimulerad lugnar den ner sig och sänker temperaturen. Enligt en studie publicerad i Physiology & Behavior visade det sig att människor gäspar mindre under vintern än på sommaren.  

Varför smittar gäspar?


En annan spännande hypotes är att du blivit gäsp-smittad av någon. Ser du någon gäspa eller läser om gäspning (som nu) vill du troligtvis också gäspa. Gäspningar är mer smittsamma än förkylningar. Och dessutom är de en av de mest okontrollerbara saker som kroppen gör. Bara genom att se en bild på en människa som gäspar, eller till och med ett djur, kan din kropp också vilja gäspa. Det kan bero på att gäspningar, medvetet eller omedvetet, är ett sätt att kommunicera.


Har du hög självkännedom och känsla för empati? Då kan det vara så att du gäspar när du ser någon annan gäspa av ren sympati! I en studie, som publicerats i Personality and Individual Differences, visade det sig att ju lägre empati studenterna hade desto mindre var sannolikheten att de skulle gäspa när de såg någon annan gäspa.

sluta gäspa

Så slutar du gäspa!

Att kväva en gäspning är ingen idé, här kommer istället tipsen som gör dig kvitt behovet att gäspa!

  1. Ta djupa andetag
    Om du känner att du inte kan sluta gäspa, försök då att ta djupa andetag från näsan! Studien Yawning as a Brain Cooling Mechanism visade att andning genom näsan minskade smittsamma gäspningar helt!
  2. Se till att du får ordentligt med sömn
    Det finns mängder av anledningar att sova ordentligt, att slippa gäspa är en av dem! För att boosta sömnen kan du till exempel förbättra din sovmiljö, ställa undan telefonen 30 minuter innan sängdags och dra ner på koffeinet under eftermiddagen.
  3. Drick mindre alkohol
    Din alkoholkonsumtion kan leda till att du gäspar mer. Därför kan det vara klokt att trappa ner på alkoholen om du gäspar mycket (det hjälper även din sömn).
  4. Rör på dig
    Stimulera hjärnan genom att röra på dig. När du är trött, stressad eller uttråkad kommer gäspningarna smygandes. Då kan motion vara bästa lösningen.
  5. Håll dig sval
    Om du håller kroppen sval är risken för gäspningar mindre. Antingen genom att du ger dig ut i en kyligare miljö eller att du dricker eller äter något svalkande.

Källor: healthline.com, alltomvetenskap.se

Text Beatrice Lindfors

Psst! Sluta gäspa nu och skynda dig att boka in dig på någon av ToppHälsas träningsresor innan det blir fullbokat!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

YOGA RETREAT PÅ SHANTI SOM, MARBELLA

När: 13-16 samt 16-19 okt
Pris: 7 200 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, frukost, snacks och middag alla dagar, alla schemalagda yoga-klasser, föreläsningar, workshops och hike.

TRÄNINGSHELG: THAIBOXNING, YOGA & SPA PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Thaiboxning, dynamisk flow yoga, pilates, samt övriga pass på schemat. Exklusiv tillgång till spa och gym. Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter. Dessutom en föreläsning med thaiboxaren Rickard Nordstrand

NUVARANDE Så gör du för att sluta gäspa – 5 enkla knep!
NÄSTA Nackspärr? Här är 3 övningar som hjälper