Att äta samtidigt som man gör något annat kan innebära att man äter mer än man behöver. Distraktionen från en tv eller telefon ökar risken för att överäta, men det finns knep att ta till som faktiskt hjälper mot överätandet.

Att ta en extra portion mat bara för att det är gott, eller fortsätta föra gaffeln till munnen för att man är upptagen med sin mobiltelefon är nog fenomen de flesta kan känna igen sig i. När vi blir distraherade av exempelvis en tv eller Instagram tänker vi inte på vad vi stoppar i oss och det blir lättare att överäta.

För att undvika att äta mer än du behöver finns det några enkla knep att testa – som faktiskt hjälper. Tipsen kommer från fyra olika amerikanska dietister som Fitness Magazine talat med.

1. Lägg undan all elektronik

Ställ fram en skål eller korg där alla som ska delta vid måltiden lägger sina telefoner, surfplattor och annat som kan distrahera er medan ni äter. Om man tittar på en skärm samtidigt som man äter noterar man inte mättnadskänslorna och fortsätter därför att äta tills tallriken är tom. Flera studier visar att människor som äter framför exempelvis tv:n eller datorn i högre grad riskerar att överäta och därmed gå upp i vikt.

Undvik att överäta och få hjälp med fem bra tips

Foto: iStock

2. Betygsätt hur hungrig du är

Innan du börjar äta, fråga dig hur hungrig du är på en skala från 1 till 10, där 1 betyder att du är utsvulten och 10 innebär att du inte får ned en bit till. Efter det lägger du upp så mycket mat som matchar din hunger och undviker att överäta.

LÄS OCKSÅ: 15 råvaror som håller dig mätt länge (och mättar snabbt!)

3. Lägg upp maten vid spisen

Istället för att ställa fram grytor och stekpannor på matbordet kan du prova att lägga upp en portion vid spisen, och sedan långsamt njuta den vid matbordet. På så sätt hinner du reflektera innan du tar ytterligare en portion, eftersom du måste göra en ansträngning för att gå och hämta mer. Notera även hur stora mattallrikar du har – kanske är det dags att köpa nya som är lite mindre. Ju större tallrik, desto mer plats för mat och större risk för att överäta.

4. Djupandas innan du hugger in

Innan du börjar äta ska du ta fem djupa andetag. På så sätt hinner du ta in omgivningen, dofterna och vilken mat som ligger på tallriken. Tack vare den lugna andningen blir hela du lugnare och kan äta långsammare. På så sätt hinner du upptäcka när du är mätt, till skillnad mot när du skyfflar in tugga efter tugga utan att njuta.

5. Ät tillsammans – om det finns möjlighet

Undvik att överäta få hjälp med smarta tips

Foto: iStock

Studier visar att familjer som äter middag tillsammans är mest hälsosamma. Förmodligen beror det på att alla kring bordet samtalar och därmed lägger ned besticken och tar pauser i sitt ätande, vilket gör att de hinner känna mättnad. De som bor ensamma har förstås inte möjlighet att dagligen äta tillsammans med någon, men kanske kan det sporra till att bjuda in vänner på middag, eller helt enkelt bjuda in sig själv. Både trevligt och hälsosamt – win win, helt enkelt.

 

Hindra att överäta på kvällen

– Ofta handlar överätning på kvällen om att man egentligen är trött, uttråkad eller irriterad. Man äter det som finns hemma, letar lite planlöst i kyl, frys och skåp och så hittar man några kex, en chokladbit, chips från helgen, rostmackor eller russin. För inte är det ägg, kvarg och äpplen som lockar. Nej, här handlar det om snabbt och sött för att trösta sin trötta eller uttråkade hjärna, skriver ToppHälsas dietist Karin Magnusson som här ger sina bästa tips på hur du undviker att överäta på kvällen:

  1. Första steget är att bli medveten om att du gör det, varför du gör det (vilka tillstånd som utlöser ätandet, exempelvis trötthet) och när (vid vilka tillfällen) du gör det.
  2. När du har kommit fram till punkterna ovan behöver du hitta på andra saker än att äta, alternativt äta sådant som är bra och som mättar.

Saker att göra istället för att överäta:

  • Ringa en kompis
  • Meditera i fem minuter
  • Ställa sig i plankan
  • Köra ett mini-spa i duschen
  • Se ett favoritavsnitt på tv (mycket bättre än att slözappa, som är det sämsta man kan göra om man vill hålla sig undan från att äta onyttigt)

Om du måste äta, ät det här i stället:

  • Bärsallad med keso, mandel och honung
  • Knäckebröd eller finncrisp med ost och en stor kopp te
  • Hemmagjord ”glass” på fryst mango och fryst banan som du mixar med lite fet yoghurt
  • Energibollar på nötter, dadlar, kaffe, kokosolja och kakao

LÄS OCKSÅ: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

 

Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

Lisa_Nylen_byline