I annonssamarbete med FITBIT

I takt med att ljuset återvänder blir vi även sugna på att tillbringa mer tid ute. Så här får du till träningen på ett enkelt sätt utan att behöva gå in på ett gym.

Att hoppa av bussen tidigare, gå i trappan istället för rulltrappan eller använda sig av ett aktivitetsarmband är enkla sätt att få in mer motion i vardagen. Men finns det något mer du kan göra för att på ett enkelt sätt komma igång med träningen? Absolut! Här är våra 5 bästa tips!

 

1. När du går hem från jobbet

Att välja trappan istället för rulltrappan ger bra vardagsmotion, ett extra varv i trappan höjer pulsen. Men passa på att göra några träningsövningar – både knäböj eller jämfotahopp uppför trapporna stärker benen.

Fitbit-trapp

Fötter och ben ska orka bära dig långt och länge. Stanna till vid en trappa eller trottoarkant och gör några stärkande träningsövningar för vaden, det är bra för blodcirkulationen.

2. Om du behöver pepp

En accessoar som peppar till att du rör på dig vilket väder det än är, som vet hur du sover och som kan ge guidande andningsövningar när du behöver det – låter det som världens bästa träningskompis? Fitbit Charge 3 är ett aktivitetsarmband som hjälper dig att nå nya mål, vare sig det är att orka springa längre eller komma ner i varv.

3. Medan du rastar hunden

Om du har hund hör promenader till vardagsrutinerna. Ta tillfället i akt och gör några muskelövningar. Stanna till vid en bänk och gör 10-12 stycken armhävningar. Gå vidare till nästa bänk och repetera övningen.

Fitbit-armhavning

Bänken är ett toppenträningsredskap. Armhävningar, knäböj, bicepsövningar – ja, en bänk funkar för all sorts styrketräning.

I minusgrader behöver du ett ullunderställ närmast kroppen, det hjälper till att transportera bort fukt.

4. Vid skogspromenaden

Långsamma promenader i skogen låter hjärnan vila, men visste du att din skogspromenad kan bli ett härligt träningspass? Hoppa över omkullblåsta träd eller plocka upp en gren och gör några stretchrörelser för ryggen medan du går vidare.
Tips! Bär ett aktivitetsarmband när du beger dig ut i skogen. Då får du koll på var, hur länge och hur långt du rör dig.

Fitbit-promenad

Ett aktivitetsarmband är perfekt att ha med i skogen. Du får koll på pulsen, hur långt du har promenerat och hur länge du varit aktiv.

5. Under shoppingrundan

En shoppingrunda kan kanske vara den allra bästa träningsformen. Boka in en runda med en kompis och gör en tydlig plan för vilka affärer ni ska gå till. Ni får motion samtidigt som ni får umgås – win win! Det bästa: Om det blir några köp kan du göra några armövningar med påsarna.

Fitbit-faktaruta

Sugen på att ta promenaderna till ny nivå? Testa löpning. Här får du reda på din maxpuls.