Kan man lura hjärnan till att äta nyttigt? Ja, genom små förändringar istället för fokus på dieter. Det menar i alla fall en ny studie där fokus låg på att förändra vanor i ett viktminskningsprogram.

Att vela äta hälsosamt är enkelt. Att däremot ta det stora steget, och faktiskt börja äta hälsosamt, kan vara minst sagt utmanande. Vi människor faller ju nämligen så lätt för frestelser!

En studie från Cornell University som den amerikanska sajten Womens Health skrivit om visar på att det är små förändringar som är nyckeln till förbättrade matvanor. Dessa förändringar kan förstås vara olika från person till person, därav kan man behöva testa sig fram till att hitta den metoden som passar en själv bäst. Dock kom forskarna fram till ett antal punkter som var mest effektiva för flest antalet deltagare i studien (som var baserad på ett viktminskningsprogram online där fokus låg på att ändra sina mat-vanor genom små steg istället för att använda sig av diet-metoder).

nyttig mat knep

Små förändringar för att tappa vikt

Metoderna som fungerade bäst enligt deltagarna i studien var följande:

  • Håll alla öppna ytor rena från onyttig mat – endast hälsosam mat får stå framme.
  • Portionera alltid upp din mat på en tallrik eller i en skål – ät aldrig direkt ur förpackningen!
  • Ät något varmt till frukost under den första timmen sedan du vaknade.
  • Mellanmål! Låt det inte gå mer än 4 timmar mellan att du äter något.
  • Lägg ned dina bestick mean du tuggar för att sakta ned och äta långsammare.

En annan studie från samma universitet har visat att om man lägger fram frukt och grönt på ett vis som verkar inbjudande, självklart och normalt, så är man mer benägen att äta dessa. Så – plocka fram fruktskålarna och gå loss i köket på en gång!

NUVARANDE Så lurar du hjärnan att äta nyttigt – med hjälp av dessa knep
NÄSTA 10 anledningar till att åka på träningsresa