FRÅGA: Jag har sett att det numera finns en mängd proteinglassar som dykt upp i frysdiskarna, och jag är nyfiken på dessa. Vad tycker du? Kan jag äta dem i sommar med gott samvete? Och vilken glass är egentligen bäst om man vill vara lite nyttig (och samtidigt njuta!)? /Marie

Dietist Karin Magnusson svarar:

”Proteinglassen är nyttigare”

 

Karin Magnusson

Dietist Karin Magnusson svarar på dina frågor om kost och hälsa.

– Jag håller med dig om att det har skett en förändring i glassutbudet senaste åren. Listan kan göras lång. Nu finns det glassar utan tillsatser, utan socker, veganska glassar – och de med extra mycket protein. Vanlig köpeglass består i allmänhet inte av grädde, äggula och socker, som man kanske hade hoppats på, utan snarare av en rad tillsatser som till exempel mono- och diglycerider av fettsyror, vasslepulver, koncentrerad skummjölk, smak- och färgämnen, glukossirap och stabiliserings- och emulgeringsmedel.

Givetvis finns det glass gjord på riktiga råvaror, men de vanligaste glassorterna är fulla av tillsatser. Förutom tillsatser får du också i dig en hel del socker, fett och kalorier när du äter dem.

Läs också: 3 glassar du borde äta varje dag

Över till proteinglassarna. Eftersom det är flera olika tillverkare av proteinglass (Barebells, Lohilo, Breyers), varierar innehållet, men de flesta innehåller ungefär 12 gram protein per 100 gram glass. Det är två eller tre gånger så mycket som en vanlig glass. I proteinglass har man också tagit bort vanlig glukossirap/socker, och i stället sötat med sötningsmedel som steviolglykosider, maltitol och erytritol. Liksom den vanliga glassen innehåller även proteinglassen en hel del tillsatser. Jämfört med vanlig glass skulle jag ändå säga att proteinglassen är nyttigare. Inte för att det på något sätt är svårt att tillgodose sitt proteinbehov, men för att den innehåller färre kalorier och inget tillsatt socker.

Glass äter vi dock knappast för att tillgodose vårt näringsbehov, de allra flesta glassar ger mycket energi i relation till näring. Själv tycker jag att big-pack varianterna där grädde, äggula, vaniljstång och socker ersätts av artificiella smakämnen, konsistensgivare och sötningsmedel lika gärna kan vara. De smakar helt enkelt inte lika gott. Men rädd för skummjölk (som det finns i många av sommarens pinn- och strutfavoriter!) är jag inte – och en Magnum blir det säkert i sommar.

Läs också: Vegansk proteinglass på 5 ingredienser

Gillar du glass kan det också vara intressant att hålla koll på energiinnehållet. Äter du sällan spelar det kanske inte så stor roll – men vill du ha din dagliga glass kan det bli en hel del kalorier om du väljer en stor strut. Nedan följer en genomgång av energiinnehållet i ett urval av några vanliga pinn- och strutglassar. Kalorimängden varierar väsentligt mellan olika sorter. Isglass innehåller generellt färre kcal per 100 gram – men hur mycket energi som finns i en glass avgörs till stor del av dess totalvikt: Ju större portion, desto fler kalorier.

Läs också: Så lätt gör du banana nice cream!

Hur många kalorier är det i din favoritglass?

Mindre än 100 kcal per styck:

  • Piggelin (GB)
  • Hus Flux (Triumf)
  • Sötis (Sia)
  • Villgot ekologisk (Sia)
  • Skruven (Triumf)
  • Solero strawberry smoothie (GB).

180–201 kcal per styck:

  • 88:an (GB)
  • Dumle snacks (Triumf)
  • Sandwich (GB)
  • Hilda (Sia)
  • Mövenpick mango passion (Triumf)
  • Glassbåt (Sia)

201–300 kcal per styck:

  • Mandel (Sia)
  • Snickers (Triumf)
  • Magnum mandel (GB)
  • Walnut (Sia)
  • Cornetto salted caramel (GB)
  • Ekologisk sandwich (Triumf)
  • Strawberry vanilla ice cream stick (Barebells).

Mer än 300 kcal per styck:

  • Knäck (Sia)
  • TipTop (GB)
  • Storstrut (Triumf)
  • Daimstrut (GB)
  • Farbror Arnes Gräddkola (Triumf)

Psst! Kickstarta din viktresa idag med vår kurs:

Kickstarta ditt viktras!

  • Gå ner 2–4 kilo på två veckor
  • Åtta filmer som drar igång resan mot din drömvikt!
  • Pepp från chefredaktör Pamela Andersson
  • Lär dig allt om fettförbränning!
  • Meny + recept dag för dag i 14 dagar